GDDKiA: nie trzeba zmieniać projektu, by poprawić most na A1

GDDKiA: nie trzeba zmieniać projektu, by poprawić most na A1
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Nakazane przez nadzór budowlany korekty projektów wykonawczych dotyczących budowy mostu na odcinku A1 Świerklany-Gorzyczki nie wymagają zmian zatwierdzonego już projektu budowlanego - podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Chodzi o most, którego budowa jest od blisko dwóch miesięcy wstrzymana po awariach, do jakich doszło podczas prac. W poniedziałek Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Katowicach ostatecznie zdecydował, że konstrukcja mostu musi być wzmocniona, a to wymaga zmiany projektów wykonawczych.

Podana w środę informacja GDDKiA, że korekty nie oznaczają zmian całego projektu budowlanego, jest istotna dla terminu realizacji inwestycji. Zgodnie z decyzją nadzoru budowa mostu, a tym samym odcinka A1 Świerklany-Gorzyczki, ma zakończyć się do sierpnia przyszłego roku. Jest jednak szansa, że stanie się to szybciej, co nie byłoby możliwe, gdyby trzeba było zmieniać i zatwierdzać od nowa cały projekt budowlany.

Decyzja nadzoru budowlanego o wzmocnieniu konstrukcji mostu nie zakończyła jednak sporu między wykonawcą kontraktu - firmą Alpine Bau - a inwestorem, czyli dyrekcją dróg. Strony zrzucają na siebie odpowiedzialność za wady mostu i inaczej interpretują decyzję nadzoru.

"Inspektorat stwierdził, że duża ilość błędów popełnionych przez wykonawcę - firmę Alpine Bau - w czasie wykonywania płyty dolnej obiektu była powodem kwietniowej decyzji () o zatrzymaniu kontynuacji budowy według obecnego projektu wykonawczego" - podała GDDKiA w środowym komunikacie.

W opinii Dyrekcji także za awarie na budowie odpowiada wykonawca. "Według ekspertów, którzy analizowali przyczyny obu awarii i opiniowali możliwość naprawy uszkodzeń, jako przyczynę awarii wskazano błędy wykonawcze, będące skutkiem niedokładności Alpine Bau w wykonywaniu osłon pod kable sprężające" - poinformowała GDDKiA.

Przedstawiciele Dyrekcji podkreślają, że to Alpine Bau musi zrealizować obowiązki nałożone przez nadzór budowlany. "GDDKiA bezwzględnie wyegzekwuje od wykonawcy zastosowanie się do wytycznych Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego" - czytamy w środowym komunikacie.

Inaczej sprawę postrzegają przedstawiciele Alpine Bau, którzy wydali komunikat w tej sprawie we wtorek. Wykonawca uważa, że decyzja nadzoru budowlanego oznacza potwierdzenie zgłaszanych uwag, a odpowiedzialność za błędy spada na GDDKiA.

"Zgodnie z prawem zamówień publicznych, to na GDDKiA ciążył obowiązek sporządzenia i dostarczenia projektu wykonawczego, stąd konieczność zmian tego projektu obciąża GDDKiA (...). To inwestor ponosi wyłączną odpowiedzialność za wszelkie wady stwierdzone w projekcie" - napisano we wtorkowym komunikacie wykonawcy.

"Alpine Bau uważa za niedopuszczalne i naruszające jej dobra osobiste przypisywanie winy Alpine Bau za wady dokumentacji projektowej przygotowanej przez GDDKiA" - podał wykonawca, podkreślając, że zalecenia nadzoru budowlanego są zgodne z jego postulatami.

Wszystkie roboty mają być wykonane do końca sierpnia 2013 r. Pierwotnie cały odcinek A1 miał być gotowy w sierpniu 2010 r. W grudniu 2009 r. GDDKiA wypowiedziała kontrakt firmie Alpine Bau, podając jako powód niewielkie zaawansowanie robót. W przetargu na dokończenie inwestycji wybrano ponownie Alpine Bau (wartość kontraktu 555 mln zł). Zgodnie z podpisanym 30 marca aneksem do kontraktu nowy termin zakończenia budowy całego odcinka - wraz z mostem - był wyznaczony na 26 lipca. Po wstrzymaniu w kwietniu prac i decyzji nadzoru budowlanego stał się on nieaktualny.

Awarie podczas budowy mostu miały miejsce 22 grudnia i 13 marca. Pierwsza z nich, która polegała na wyrwaniu bloku kotwiącego podczas naprężania jednego z kabli, została już - według drogowców - naprawiona. Druga polegała na odspojeniu fragmentu betonu z dolnej części płyty mostu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: GDDKiA: nie trzeba zmieniać projektu, by poprawić most na A1

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!