GDDKiA konsultuje oddziaływanie dróg na środowisko

GDDKiA konsultuje oddziaływanie dróg na środowisko
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczyna konsultacje społeczne na temat prognozy oddziaływania na środowisko "Programu budowy dróg krajowych na lata 2010-2015".

O rozwoju regionów decyduje nowoczesna infrastruktura, w tym drogowa. Ponieważ budujemy ją za pieniądze unijne (do lipca dostaliśmy z Unii ponad 4,45 mld zł), musimy spełnić restrykcyjne wymogi środowiskowe. Inaczej Unia nie da nam ani grosza. I nie ma tutaj zmiłuj się.

Konsultacje świadczą o tym, że ochronę środowiska uznaje się za integralny element tworzenia nowoczesnej sieci dróg. Sprzyja to także regionom, bo zachowana przyroda staje się ich bogactwem i szansą rozwoju.

Poza pieniędzmi na prace projektowe i wykonawcze wdrożenie programu wymaga wcześniejszego opracowania tzw. strategicznej oceny skutków oddziaływania jego realizacji na środowisko, zwłaszcza na terenach związanych z obszarami Natura 2000.

Ocena taka pozwoli rozeznać stan środowiska na terenie objętym programem oraz określić oddziaływanie inwestycji na przyrodę z jednoczesnym przedstawieniem rozwiązań zapobiegających jej degradacji, ograniczającym negatywne skutki przedsięwzięcia oraz z określeniem działań kompensujących straty.

Konsultacje społeczne zostaną przeprowadzone dwuetapowo. Każdy na stronie GDDKiA może się zapoznać z dokumentami, a dzięki specjalnemu formularzowi kontaktowemu nadesłać swoje uwagi.

W drugim etapie w wybranych miastach odbędą się jednodniowe spotkania, podczas których eksperci odniosą się do uwag.

Szczegółowy harmonogram jednodniowych spotkań w ramach konsultacji społecznych przedstawia się następująco: 15.09.2010 r. Poznań, Sandomierz; 17.09.2010 r. Słupsk, Łódź; 19.09.2010 r. – Wrocław, Kraków; 21.09.2010 r. Toruń, Biała Podlaska; 23.09.2010 r. Warszawa.

Zadania ujęte w programie zostały podzielone w opracowanej prognozie oddziaływania na trzy grupy, zależnie od stopnia zaawansowania ich przygotowania i realizacji. W grupie pierwszej są zadania realizowane. W drugiej – przygotowywane, mające decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, ale bez zezwoleń na realizację inwestycji. Grupa trzecia zawiera zadania na etapie studialnym – bez decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych.

Zdaniem dra Tomasza Rudnickiego, zastępcy Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, drogi powstają nie tylko dla nas, ale również dla pokoleń, które przyjdą po nas. Dlatego obok zgody lokalnych społeczności na ważne rozwiązania komunikacyjne, istotne jest także realizowanie ich z poszanowaniem środowiska naturalnego.

Co do zadań w grupie trzeciej istotne są opinie, czy dany wariant przebiegu drogi został wybrany właściwie, czy też należy go zmienić, a jeśli tak, to dlaczego i w jaki sposób. Jeśli został wybrany dobrze, to czy zaproponowane środki zabezpieczające takie, jak ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przejścia dla zwierząt są wystarczające czy też należy uzupełnić projekty o dodatkowe zabezpieczenia.

Przypomnijmy, że każdy odcinek nowej drogi planowany jest w kilku wariantach przebiegu, a każdy z nich analizuje się pod kątem oddziaływania na środowisko. Pozwala to ustalić, którędy poprowadzić trasę, by zminimalizować negatywny wpływ inwestycji na przyrodę. Jeśli droga negatywnie oddziałuje na przyrodę, np. w strefie ochrony Natura 2000, a nie można jej poprowadzić inną trasą, konieczne jest podjęcie działań kompensacyjnych.

Na przykład za cenne drzewa wycięte pod przebieg jezdni drogowcy muszą zalesić określony obszar nieużytków lub objąć ochroną inny drzewostan. Jeśli inwestycja narusza warunki hydrologiczne, budują zbiorniki wodne lub odtwarzają naturalne stosunki wodne w dolinach rzecznych. Przesiedlają również z terenów przeznaczonych pod budowę zagrożone gatunków zwierząt, przesadzają chronione rośliny, budują schronienia dla ptaków.

W sprawie zadań studialnych Generalna Dyrekcja prosi o opinie, które z analizowanych wariantów powinny zostać wybrane do realizacji? Jakich kolizji w szczególności należy unikać przy trasowaniu i wyborze wariantów?

Wygląda więc na to, że pogląd, że drogowcy są wrogami środowiska jest tak samo nieprawdziwy, jak to, że ekolodzy nie chcą dróg. Istotna jest przede wszystkim wola współpracy.

Tekst prognozy w multimediach.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!