XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

GDDKiA: dokończymy program naprawczy ws. mostu na A1

GDDKiA: dokończymy program naprawczy ws. mostu na A1
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Po zejściu firmy Alpine Bau z budowy autostrady A1 i mostu w Mszanie, GDDKiA zamierza dokończyć program naprawczy dotyczący tego obiektu, a wszystkie prace na autostradzie mogą zakończyć się jeszcze w tym roku - przekazał w piątek zastępca szefa Dyrekcji Tomasz Rudnicki.

Konferencję prasową w tej sprawie Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad zorganizowała w piątek w Mszanie (Śląskie).

Rudnicki zadeklarował, że most, który jest przedmiotem sporów z dotychczasowym wykonawcą, czyli firmą Alpine Bau, będzie dokończony zgodnie z obecnym projektem oraz decyzją Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

"Zrobimy wszystko, aby w całości ta autostrada była dokończona jeszcze w tym roku - powalczymy, aby możliwe było puszczenie tam ruchu, natomiast w całości wszystkie prace związane z obciążeniem próbnym, z elementami wykończeniowymi i innymi elementami (...), powinny zakończyć się w pierwszej połowie 2014 r." - zapowiedział wiceszef Dyrekcji.

Jak podkreślił, GDDKiA chce wykonać decyzję nadzoru budowlanego ws. tzw. programu naprawczego, którego termin wykonania upływa 31 sierpnia. Zamówione i w większości wykonane są już specjalistyczne materiały, a Dyrekcja przejęła umowy z podwykonawcami, które opłaca. W stosunku do harmonogramu wykonanie programu naprawczego udało się dotąd przyspieszyć o miesiąc.

Inną kwestią jest sposób dokończenia pozostałych planowych prac na niedokończonym jeszcze odcinku autostrady. Trzeba m.in. ułożyć nawierzchnie i izolacje, wymalować pasy, zebrać dokumentacje czy dokonać obciążeń próbnych.

Dyrekcja analizuje teraz możliwości wyboru trybu i postępowania dla wyłonienia nowego głównego wykonawcy tych elementów. Sprawa ta nie jest na razie najpilniejsza, ponieważ będą one do wykonania po zakończeniu programu naprawczego, czyli w okolicy sierpnia lub września.

Jak mówił inżynier kontraktu Piotr Kuciak, wartość całego kontraktu na ten odcinek A1 została w drugim kontrakcie wyceniona przez wykonawcę na 455 mln zł, z czego dotąd wypłacono mu 438 mln zł. Sam most w Mszanie w pierwotnym kontrakcie z Alpine Bau był wyceniony na ok. 120 mln zł - dotąd w ramach obu kontraktów wypłacono firmie 81 mln zł netto. Kuciak szacuje, że dokończenie tego obiektu - poza elementami realizacji programu naprawczego - będzie kosztowało jeszcze ok. 15 mln zł

Niezależnie od tego dochodzą koszty programu naprawczego. Według projektanta programu naprawczego Zbigniewa Skoplaka jego szacunkowa wartość (realne ceny negocjowała z podwykonawcami Alpine Bau) to ok. 25 mln zł, co daje ok. 20 proc. przewidywanych wcześniej całkowitych kosztów obiektu.

Pierwotnie cały odcinek A1 Świerklany-Gorzyczki miał być gotowy w sierpniu 2010 r. W grudniu 2009 r. GDDKiA wypowiedziała firmie kontrakt na budowę tego fragmentu autostrady podając jako powód niewielkie zaawansowanie robót. W przetargu na dokończenie inwestycji jednak ponownie wybrano Alpine Bau.

W kwietniu ub. roku po awariach w trakcie robót budowlanych Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Katowicach wstrzymał prace na moście. W czerwcu zdecydował, że konstrukcja mostu musi być wzmocniona, a to wymaga korekt w projektach i dodatkowych robót. Termin prac naprawczych określił na 31 sierpnia 2013 r. W lipcu ub.roku GDDKiA i Alpine Bau porozumiały się co do ich realizacji.

Na początku ub. tygodnia Alpine Bau poinformowała, że nie dokończy budowy mostu na autostradzie A1 w Mszanie, a GDDKiA zażądała wypłacenia gwarancji bankowych Alpine. W piątek Dyrekcja poinformowała, że bank udzielający gwarancji uznał rację GDDKiA i przelał jej 55 mln zł, a Alpine podała, że będzie dochodzić zwrotu ściągniętej gwarancji wraz z odsetkami. Dyrekcja i wykonawca spierają się też teraz m.in., kto pierwszy odstąpił od umowy na budowę.

W piątek zastępca szefa GDDKiA przypomniał, że tłem sporów jest proces o miliard złotych, jaki Alpine Bau wytoczyła Skarbowi Państwa. "Dotyczy niemożliwości wybudowania tego obiektu. On jest wybudowany w 90 proc.; jego dokończenie, które mogło nastąpić w ciągu kilku miesięcy, spowodowałoby bezzasadność tego sporu" - wskazał Rudnicki.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: GDDKiA: dokończymy program naprawczy ws. mostu na A1

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!