GDDKiA chce skorzystać z "szybkiej ścieżki" przy budowie A4 w Małopolsce

GDDKiA chce skorzystać z "szybkiej ścieżki" przy budowie A4 w Małopolsce
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zamierza skorzystać tzw. "szybkiej ścieżki" przetargowej przy wyborze nowego wykonawcy 21-kilometrowego odcinka autostrady A4 pomiędzy Brzeskiem a Wierzchosławicami w Małopolsce.

Dwa tygodnie temu GDDKiA wypowiedziała kontrakt na budowę tego odcinka autostrady polsko-macedońskiemu konsorcjum firm NDI oraz SB Granit. Powodem były znaczne opóźnienia w realizacji inwestycji.

Jak poinformowała PAP w poniedziałek rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA Magdalena Chacaga, zarządca dróg przystępuje do procedur, których efektem finalnym będzie wyłonienie nowego wykonawcy. Cały proces będzie skrócony, na co pozwala ustawa prawo zamówień publicznych w przypadku zaistnienia pilnej potrzeby.

Według niej w poniedziałek zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie inwentaryzacji geodezyjnej i tzw. projektu różnicowego, który określa, co zostało zrobione i to, co jeszcze trzeba zrobić w ramach kontraktu.

"Tryb przyspieszony umożliwia nam skrócenie terminów z 70 dni łącznie w dwóch etapach do 20 dni łącznie w dwóch etapach" - wyjaśniła Chacaga.

Do 25 marca potencjalni wykonawcy mogą składać wnioski o udział w przetargu. Po przeanalizowaniu wniosków nie więcej niż 10 firm spełniających warunki zostanie zaproszonych do składania ofert. Otwarcie ofert zaplanowano na połowę kwietnia. Na początku maja powinna zostać podpisana umowa z firmą, która uaktualni projekt, co stanie się podstawą do ogłoszenia przetargu na roboty.

W pierwszej kolejności - w czasie 3 tygodni - GDDKiA będzie oczekiwać od wykonawcy inwentaryzacji węzła Wierzchosławice, a później reszty trasy i projektu.

Według zapowiedzi drogowców w międzyczasie uruchomimy również proces wyłaniania wykonawcy prac budowlano-montażowych, aby skrócić czas trwania przetargu z 40 do 22 dni.

"Przetarg zostanie ogłoszony, gdy zostanie zakończona inwentaryzacja oraz projekt różnicowy, co nastąpi w drugiej połowie roku (). Spodziewamy się, że jesienią tego roku podpiszemy umowę z solidną firmą, która dokończy budowę autostrady bez przeszkód" - zapowiedziała Chacaga.

GDDKiA chce, aby w pierwszej kolejności powstał węzeł Wierzchosławice, który ma znaczenie kluczowe, bo warunkuje on możliwość użytkowania kolejnych odcinków autostrady z Wierzchosławic do węzła Krzyż k. Tarnowa i dalej na wschód.

Drogowcy szacują, że nowy przetarg opóźni inwestycję o kilka miesięcy, więc odcinek może nie powstać na Euro 2012. Pierwotnie planowano zakończenie budowy na wiosnę 2012 r.

Polsko-macedońskie konsorcjum firm NDI oraz SB Granit miało zbudować blisko 21-kilometrowy odcinek autostrady A4 między Brzeskiem a Wierzchosławicami w Małopolsce - jeden z trzech budowanych obecnie między Szarowem i Tarnowem. Konsorcjum przedstawiło najkorzystniejszą ofertę, która opiewała na blisko 623 mln zł brutto.

Zgodnie z umową, konsorcjum miało dwa lata na realizację zadania - tak, jak wykonawcy dwóch pozostałych odcinków autostrady w Małopolsce: z Szarowa do Brzeska oraz z Wierzchosławic do Krzyża koło Tarnowa. Kierowcy mieli pojechać autostradą od Szarowa do Tarnowa wiosną 2012 r.

Wykonawcami pozostałych dwóch odcinków są: polsko-słowacko-czeskie konsorcjum firm Polimex-Mostostal, Doprastav oraz Metrostav oraz hiszpański Dragados.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: GDDKiA chce skorzystać z "szybkiej ścieżki" przy budowie A4 w Małopolsce

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!