PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

GDDKiA chce od konsorcjum Polimeksu 192 mln zł za A1

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
04-12-2014 22:14
GDDKiA chce od konsorcjum Polimeksu 192 mln zł za A1

Kontrakt na A1 Stryków - Tuszyn w formule „projektuj i buduj” konsorcjum Polimeksu podpisało 22 grudnia 2010 r. Jego wartość wynosiła prawie 1,16 mld zł brutto, z czego udział Polimeksu w pracach i wynagrodzeniu miał wynieść 25 proc.

Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

GDDKiA złożyła pozew wzajemny wobec konsorcjum w składzie Polimex-Mostostal, Doprastav, MSF Engenharia oraz MSF Polska, który dotyczy kontraktu na budowę odcinka autostrady A1 Stryków - Tuszyn. Kwota pozwu wynosi 192,61 mln zł wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie, liczonymi od 1 listopada 2014 r. do dnia zapłaty.

Jak podał Polimex, przedmiotem pozwu GDDKiA jest roszczenie o zapłatę kary umownej z tytułu odstąpienia przez Dyrekcję od umowy oraz odsetek od tej kwoty.
Do tego dochodzi kara umowna za niewykonanie w terminie określonych elementów robót budowlanych oraz wierzytelności z tytułu roszczeń regresowych, w związku z dokonaniem płatności wynagrodzenia przez GDDKiA na rzecz dostawców Polimeksu.

Polimex podał, że kwestionuje w całości zasadność roszczeń zgłaszanych przez GDDKiA. Wcześniej, w lutym 2014 r., konsorcjum Polimeksu złożyło przeciwko GDDKiA pozew na kwotę 176,95 mln zł z tytułu kar umownych za kontrakt na budowę 40-kilometrowego odcinka A1 Stryków - Tuszyn, z czego na Polimex przypadało 79,2 mln zł.

Kontrakt na A1 Stryków - Tuszyn w formule „projektuj i buduj” konsorcjum Polimeksu podpisało 22 grudnia 2010 r. Jego wartość wynosiła prawie 1,16 mld zł brutto, z czego udział Polimeksu w pracach i wynagrodzeniu miał wynieść 25 proc.

Do grudnia 2013 r. - do momentu odstąpienia od umowy przez syndyka masy upadłości - członkiem konsorcjum była jeszcze spółka Mostmar.

Początkowo zakładano, że prace zakończą się w sierpniu 2013 r. Jednak z powodu konieczności wprowadzenia zmian do założeń projektowych termin wydłużono następnie do połowy października 2014 r. Prace budowlane rozpoczęły się pod koniec kwietnia 2013 r.

W połowie stycznia 2014 r. konsorcjum Polimeksu odstąpiło od umowy jako powód podając brak wystawienia przez GDDKiA gwarancji zapłaty. Od umowy odstąpiła również GDDKiA, wskazując na duże opóźnienia w realizacji prac.

Na przełomie września i października 2014 r. Dyrekcja podpisała umowy z nowymi wykonawcami robót. Trasa została podzielona na trzy fragmenty.

Pierwszy obejmuje nieco ponad 14-kilometrowy fragment trasy od węzła Stryków, drugi - środkową część autostrady o długości 10 km, a trzeci - prawie 16-kilometrowy fragment do węzła Tuszyn.

Pierwszy i trzeci fragment ma dokończyć konsorcjum Budimeksu i Strabaga, które wyceniło swoje usługi na odpowiednio 339,62 mln zł brutto oraz 327,04 mln zł brutto. Drugi fragment przypadł Mota-Engil Central Europe, a jego kontrakt opiewa na 360,74 mln zł brutto.

GDDKiA wymaga, aby prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie zostały ukończone w ciągu 22 miesięcy od zawarcia umów.

Tomasz Elżbieciak
Podobał się artykuł? Podziel się!

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 733 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP