PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Gdańsk: tunel pod Martwą Wisłą gotowy za ok. 4 miesiące

Autor: PAP
21-12-2015 18:07
Gdańsk: tunel pod Martwą Wisłą gotowy za ok. 4 miesiące

Gdańsk

Fot. Fotolia

Główne prace budowlane przy tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku zostaną zakończone do końca grudnia, a do 21 kwietnia 2016 r. wykonawca ma uzyskać pozwolenie na eksploatację tunelu - podała w poniedziałek spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.

W poniedziałek podczas konferencji prasowej w tunelu pod Martwą Wisłą Ryszard Trykosko, prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych (GIK - miejska spółka nadzorująca inwestycję) wyjaśnił dziennikarzom, że "formalnie generalny wykonawca (hiszpańska firma OHL) ma czas do 21 kwietnia na uzyskanie pozwolenia na użytkowanie". Tłumaczył, że następnie tunel zostanie przekazany do Zarządu Dróg i Zieleni, który będzie operował obiektem. "To ZDiZ zdecyduje, w którym dniu dopuści ruch w tunelu, ale - jak ocenił - powinno to nastąpić niezwłocznie po otrzymaniu pozwolenia na użytkowanie" - dodał.
Rzeczniczka GIK, Magdalena Skorupko-Kaczmarek podała, że główne prace budowlane zostaną zakończone do końca grudnia, a w przyszłym roku wszystkie instalacje będą musiały być odebrane i otrzymać pozwolenie na eksploatację.

Bezpieczeństwo w tunelu mają zapewniać systemy m.in. przeciwpożarowe, oddymiania, napowietrzania, odwadniania i zarządzania ruchem oraz kamery monitoringu. Zamontowane są też czujniki dymu i ruchu. Tunel jest odwadniany przez dwie stacje pomp znajdujące się po obu stronach tunelu.

Trykosko przyznał, że w tego typu obiektach największym problem jest kwestia oddymiania. Będą do tego wykorzystywane zamontowane pod sufitem tunelu ogromne wentylatory strumieniowe. Tunelem będą mogły się poruszać pojazdy o dużej ładowności, także z ładunkami niebezpiecznymi; nie będą mogli natomiast korzystać z niego piesi i rowerzyści. "W przypadku pojawienia się pieszego, rowerzysty czy zatrzymania się pojazdu będzie uruchomiony alarm" - podała Skorupko-Kaczmarek.

Inżynier kontraktu Piotr Czech z GIK powiedział dziennikarzom, że do wykonania pozostało jeszcze "okablowanie, podłączenie urządzeń, testy i odbiory". Przyznał, że najtrudniejsze było drążenie siedmiu poprzecznych przejść bezpieczeństwa łączących obie nitki tunelu, które umożliwią ewakuację kierowców z jednej nitki do drugiej np. w przypadku awarii czy pożaru. "To zajęło nam ponad rok, czyli mniej więcej tyle, ile trwało wydrążenie obu nitek tunelu" - wyjaśnił. Przejście poprzeczne ma wymiary ok. 2,5 na 3 metry i długość ok. 12-13 metrów. Tunel ma średnicę wewnętrzną 11 metrów, a długość ponad 1 kilometr.

Pierwotnie zakończenie budowy tunelu planowano na październik 2014 roku. Na przedłużenie realizacji inwestycji wpływ miało też ogłoszenie upadłości trzech polskich firm, które wygrały przetarg na budowę, m.in. Hydrobudowy Polska.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


33 719 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP