Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Gdańsk. Na Martwej Wiśle stanęła konstrukcja kolejowego mostu

Autor: PAP
23-07-2015 19:15
Gdańsk. Na Martwej Wiśle stanęła konstrukcja kolejowego mostu
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Licząca 125,5 metra długości stalowa konstrukcja mostu kolejowego została w czwartek umieszczona nad Martwą Wisłą. Pierwsze pociągi mają pojechać po nowej przeprawie w grudniu. Most znacząco poprawi transport kolejowy towarów z i do gdańskiego portu.

O zakończeniu sukcesem, trwającej kilka godzin operacji, poinformował PAP Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., na zlecenie której to firmy powstaje nowy most.
Ponad 125 metrowa konstrukcja umieszczona była na specjalnej barce. W ramach czwartkowej operacji barka przetransportowała obiekt w odpowiednie miejsce, konstrukcja mostu została uniesiona, a następnie umieszczona na przyczółkach zbudowanych wcześniej na przeciwległych brzegach Martwej Wisły.

Jakubowski poinformował, że na konstrukcję mostu składają się 72 stalowe elementy, które powstały w "Hucie Pokój" w Rudzie Śląskiej i zostały połączone z sobą na nabrzeżu gdyńskiej stoczni "Nauta", skąd przetransportowano je na Martwą Wisłę na barce i ostatecznie połączono. Całość konstrukcji mostowej waży ponad 2 tysiące ton. Pierwsze pociągi mają pokonać przeprawę w grudniu br.

Jak przypomniał Jakubowski, nowy most kolejowy zastąpi starą przeprawę - obrotowy most kolejowy na Martwej Wiśle, który - po uruchomieniu nowego mostu, zostanie zdemontowany.

Przez nową przeprawę biec będą dwa tory (stara miała tylko jeden), co sprawi, że w ciągu doby most będzie mogło pokonać nawet 200 pociągów (to około sześć razy więcej niż dotąd). Przeprawa będzie też miała większą nośność, a pociągi będą mogły rozwinąć na niej większą prędkość: dziś ograniczona jest ona do 20 km na godzinę, a zwiększy się do nawet 100 km na godzinę.

Z nowego mostu w największym stopniu korzystać będą firmy transportujące towary do oraz z gdańskiego portu. Przeprawa poprawi więc znacznie konkurencyjność miejscowego portu.

Przy okazji skorzysta też żegluga: pod nowym mostem przepływać będą mogły jednostki do 8 metrów wysokości (stara przeprawa pozwalała na przepłynięcie jednostek do 5,5 metra), a szerokość szlaku wodnego zwiększy się z 11 do 50 metrów (stara przeprawa miała podpory w nurcie rzeki, nowa ich nie ma).

Budowa nowego mostu kolejowego na Martwej Wiśle jest częścią modernizacji towarowej trasy kolejowej łączącej Pruszcz Gdański z gdańskim portem. W ramach tego przedsięwzięcia ma powstać także ponad 30 km nowych torów oraz 5 wiaduktów i mostów. Zamontowanych zostanie też ponad 40 nowych rozjazdów. Projekt zakłada także modernizację 8 przejazdów kolejowych oraz budowę nowego systemu sterowania ruchem kolejowym.

Koszt budowy samego mostu to 35 mln zł. Modernizacja całej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny ma kosztować 370 mln zł. Jakubowski poinformował w czwartek, że całość prac ma się zakończyć w sierpniu przyszłego roku.

Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W 2014 roku w porcie w Gdańsku przeładowano rekordową ilość ładunków - ponad 32,3 mln ton, co oznacza wzrost o 7 procent w porównaniu z 2013 rokiem. Port podaje, że w ostatnich sześciu latach przeładunki wzrosły o ponad 70 procent.
Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 341 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP