Gdańsk na Euro 2012 bez dogodnego dojazdu z lotniska

Gdańsk na Euro 2012 bez dogodnego dojazdu z lotniska
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W Gdańsku przed UEFA Euro 2012 zakończy się rozbudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie, ale nie będzie ukończone najlepsze i najkrótsze połączenie lotniska ze stadionem PGE Arena Gdańsk, czyli Trasa Słowackiego.

Na początku kwietnia do użytku pasażerów zostanie oddany nowy terminal pasażerski. "Zgodnie z umową z wykonawcą, budowa terminalu ma się zakończyć jeszcze w lutym" - poinformował PAP rzecznik Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy Michał Dargacz.

W grudniu 2011 roku w gdańskim porcie lotniczym do użytku oddano m.in. drogę kołowania, płytę postojową, stanowisko do odladzania samolotów, bazę techniczną i drogę patrolowo-techniczną. Dzięki rozbudowie, lotnisko w Gdańsku będzie mogło obsłużyć dwukrotnie więcej pasażerów niż do tej pory, czyli ok. 5 mln osób rocznie.

Do końca marca ma zapaść decyzja, czy podczas mistrzostw będzie mógł być wykorzystywany również port lotniczy Gdynia-Kosakowo, który jest w trakcie budowy. "Nie można wykluczyć, że podczas Euro port będzie obsługiwał ruch małych samolotów i awionetek" - powiedział kierownik ds. marketingu i rozwoju gdyńskiego lotniska, Piotr Szpajer. Wcześniej zakładano, że powstające w Gdyni lotnisko cywilne będzie wspierać gdański port.

W Gdańsku najlepszy dojazd z lotniska na PGE Arenę Gdańsk prowadzący Trasą Słowackiego nie będzie całkowicie gotowy. Trwa przebudowa tej ulicy. Zakończono budowę pierwszego odcinka trasy, od lotniska do obwodnicy Trójmiasta. "Drugi odcinek, od ronda Św. Jana de La Salle do Al. Rzeczypospolitej, powinien być gotowy +w zakresie przejezdności+, czyli ma być oddana do użytku przynajmniej jedna dwupasmowa nitka" - poinformował prezes miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne Ryszard Trykosko.

Trwają też prace na trzecim odcinku Słowackiego, czyli od ul. Hallera w Gdańsku Brzeźnie do węzła przy ul. Marynarki Polskiej w pobliżu stadionu. "Do Euro roboty się nie zakończą i dlatego zorganizowane będą tymczasowe przejazdy, przystanki autobusowe i parkingi. Gotowa będzie natomiast część drogi od Hallera poprzez węzeł Harfa do stadionu" - przyznała rzeczniczka GIK Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Z lotniska oraz z autostrady A-1 i obwodnicy trójmiejskiej na PGE Arenę Gdańsk można dojechać też Trasą W-Z. Ostatni liczący dwa kilometry odcinek tej jednej z najważniejszych arterii w mieście został oddany do użytku pod koniec 2011 roku. Dwupasmowa trasa o długości 12 kilometrów połączyło centrum Gdańska z obwodnicą Trójmiasta i autostradą A-1.

Trasa W-Z z obwodnicą Trójmiasta łączy się na węźle Karczemki. Rozbudowa węzła, uważanego za największy w północnej części kraju, ma się zakończyć w maju. Dopiero wtedy gotowy będzie docelowy układ drogowy w tym rejonie miasta. "Robimy wszystko, aby na Euro przejezdna była też budowana Obwodnica Południowa Gdańska" - zapewnił rzecznik GDDKiA w Gdańsku Piotr Michalski.

Kontrakt z wykonawcą przewiduje zakończenie budowy obwodnicy dopiero w lipcu 2012 r. Obwodnica południowa nie prowadzi bezpośrednio w kierunku stadionu, ale może znacznie poprawić poruszanie się w trójmiejskiej aglomeracji.

Dzięki nowej, 18-kilometrowej trasie wylotowej w kierunku Warszawy cały ruch tranzytowy z drogi krajowej nr 7 w kierunku Wybrzeża i półwyspu Helskiego ominie centrum Gdańska. Południowa obwodnica Gdańska zaczyna się na "siódemce" w Koszwałach, a kończy na węźle w Straszynie, który będzie łączył dwie drogi ekspresowe, S6 i S7 (obwodnice południową i trójmiasta).

Zakończone zostały już dwie ważne dwie inwestycje drogowe wokół PGE Areny Gdańsk, a trzecia jest na ukończeniu. Koszt tych prac ma wynieść prawie 39 milionów złotych. Przebudowano ulicę Żaglową, która prowadzi na stadionowe parkingi. Roboty rozpoczęto 15 października 2010 roku, a ich koszt wyniósł 9,3 miliona złotych. Ta ulica ma teraz po dwa pasy ruchu w każdą stronę, powstały też dodatkowe chodniki o szerokości od trzech do ośmiu metrów, sygnalizacja świetlna, ścieżka rowerowa oraz nowa nawierzchnia przejazdu kolejowego.

Za kwotę 16,5 miliona złotych zmodernizowano zabytkowy, zbudowany na początku XIX wieku wiadukt nad torami kolejowymi na ulicy Uczniowskiej, który ułatwi dojazd na stadion z północnych dzielnic Gdańska oraz z Sopotu i Gdyni.

Sam obiekt został wydłużony ze 129 do 176 metrów oraz poszerzony, dzięki czemu powstały tam ścieżki rowerowe i chodniki. W ramach tej trwającej prawie rok inwestycji przebudowano także dojazdy i skrzyżowanie oraz wyremontowano na długości 320 metrów jedną z ulic prowadzącą do wiaduktu, zbudowano kanalizację deszczową oraz przebudowano kanalizację sanitarną.

Po modernizacji całego węzła nośność konstrukcji zwiększyła się nawet do 50 ton, dzięki czemu przez wiadukt będą mogły teraz przejeżdżać samochody ciężarowe i autokary, które do tej pory nie miały takiej możliwości.

13 milionów złotych przeznaczono na kolejne przedsięwzięcie, których zakończenie zaplanowano 30 kwietnia. To rewitalizacja układu drogowego Letnicy, w której to dzielnicy położona jest PGE Arena Gdańsk. Projekt przewiduje przebudowę siedmiu okolicznych ulic, na których wyłożona zostanie nowa nawierzchnia z kostki kamiennej, wymienione krawężniki, położone nowe chodniki, instalacja oświetlenia oraz uporządkowanie terenów zielonych i montaż elementów małej architektury. Zmodernizowana zostanie również sieć kanalizacji deszczowej, sanitarnej, wodociągowej oraz elektroenergetycznej.

Za 6 milionów 87 tysięcy złotych przebudowano także liczący 3,5 kilometra odcinek linii kolejowej z Gdańska Głównego na PGE Arenę Gdańsk. Połączenia osobowe zostały zawieszone na tej trasie w 2005 roku. Po modernizacji tego połączenia z Gdańska Głównego na stadion będzie można dojechać w czasie krótszym niż 10 minut.

Do 30 kwietnia ma również powstać nowy peron Gdańsk Stadion-Expo, który położony będzie około 300 metrów od PGE Areny Gdańsk. Ta inwestycja pochłonie dwa miliony 82 tysiące złotych. "Przewidujemy, że w ciągu godziny z Gdańska Głównego w kierunku stadionu odjedzie osiem trzyczęściowych składów Szybkiej Kolei Miejskiej. Każdy może zabrać 1800 kibiców, co oznacza, że w ten sposób w ciągu godziny na PGE Arenę Gdańsk jest w stanie dotrzeć 14400, a przez trzy godziny 43200 osób" - wyliczył zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski.

W ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej przebudowanych zostało 30 kilometrów torów tramwajowych, czyli 30 procent wszystkich torowisk w Gdańsku. Zakończone w grudniu prace prowadzone były w dzielnicach sąsiadujących z PGE Areną Gdańsk, czyli w Brzeźnie, Nowym Porcie i na Przymorzu. Za 32,5 miliona złotych przebudowano również kluczowe dla ruchu tramwajowego podczas UEFA Euro 2012 torowiska na Węźle Kliniczna.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Gdańsk na Euro 2012 bez dogodnego dojazdu z lotniska

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!