Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Firmy budowlane liczą na dialog z GDDKiA

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
21-07-2011 13:21
Firmy budowlane liczą na dialog z GDDKiA

Pod względem formalnym Polska jest największym placem budowy dróg w Europie. Świadczą o tym prace na 1905 km i podpisane umowy na roboty na 1400 km. Jednak statystyki nie przykryją problemów, jakie pozostają nierozwiązane i będą ciążyć na realizacji inwestycji w latach 2014-2020.

- Przypadek Covecu to tylko czubek góry lodowej - mówił podczas konferencji prasowej Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. - Można spodziewać się, że jeszcze jesienią tego roku mogą wybuchnąć kolejne, podobnej klasy, informacje o opóźnieniach w budowie odcinków autostrad.
Według informacji ZDG TOR, na 47 zadań inwestycji infrastrukturalnych, związanych z organizacją Euro 2012, zagrożenie wykonania w terminie prac lub brak ich realizacji występuje w 25 przypadkach (53 proc.). Zespół tych doradców przedstawił dziennikarzom analizę pt. „Niezbędne działania administracji drogowej, nowy model współpracy z rynkiem oraz zmiany w przepisach prawa, jako czynnik służący poprawie procesu realizacji inwestycji drogowych.”

- Naszym celem jest poszukiwanie jak największej liczby wspólnych płaszczyzn i traktowanie inwestycji drogowych, jako wspólnej sprawy inwestora i wykonawców - podkreślił Henryk Klimkiewicz, prezes zarządu ZDG TOR.

Niestety, obecnie, jak wynika z analizy ekspertów opartych na informacjach od wykonawców, relacje GDDKiA i firm budowlanych trudno określić jako partnerskie. Mamy do czynienia raczej z prowadzeniem polityki konfrontacji, nakazowego systemu zarządzania i straszenia sądem, w miejsce dialogu.

- Jest on potrzebny także w celu uściślania wielu problemów technicznych, występujących niemal codziennie - powiedział prezes zarządu, dyrektor naczelny Budimeksu Dromeksu Dariusz Blocher.

TOR postuluje, aby minister infrastruktury zaczął korzystać z Rady ds. Autostrad, jako ciała do omawiania wielu spraw bieżących. W ciągu czterech lat kadencji, nie skorzystał z jej fachowej pomocy ani razu. Pod rozwagę premiera TOR zgłasza koncepcję powrotu do pomysłu powołania pełnomocnika rządu ds. inwestycji liniowych, co odciążyłoby ministra infrastruktury od części tego typu zadań.

Wśród szczegółowych kilkunastu postulatów ekspertów jest też jak najszybsze płacenie GDDKiA za wystawione faktury (obecnie ustawowo ma na to 45 dni, w praktyce – trwa to jeszcze dłużej), wprowadzenie możliwości renegocjacji cen w przypadku znaczących zmian na rynku (o ile nie wynika to z winy zamawiającego), wprowadzenie dodatkowych, ścisłych kryteriów wyboru oferenta, w miejsce dominującego kryterium najniższej ceny.

- Część tych postulatów realizujemy – powiedział dyrektor Lech Witecki z GDDKiA, występując jako słuchacz konferencji prasowej – Właśnie czekamy na opinię Polskiej Izby Pracodawców Drogownictwa w sprawie procesów inwestycyjnych.

Jak powiedział prezes Blocher, istnieje szansa, że ucząc się wspólnie na błędach, podpisywane kolejne przetargi na roboty drogowe będą znacznie lepszej jakości, dla wszystkich stron.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP