Firmom budowlanym grozi redukcja zatrudnienia

Firmom budowlanym grozi redukcja zatrudnienia
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Inwestycyjny boom w drogownictwie to mrzonka - alarmują przedsiębiorcy. Producenci materiałów budowlanych nie mogą pozbyć się zapasów asfaltu i kruszyw. Firmy budowlane zaczęły redukować zatrudnienie.

Branży drogowej, która miała się rozwijać dzięki rozbudowie dróg i autostrad, grozi zmniejszenie rentowności Spadek liczby zawieranych kontraktów całkowicie odwrócił sytuację na rynku. Spodziewany brak kruszyw czy asfaltu należy już do przeszłości - poinformowała "The Wall Street Journal Polska".

Ich producenci przysypani są zapasami, bo odbiorcy tną zamówienia z powodu zwolnienia tempa robót. Zmniejszył się także problem braku rąk do pracy: część firm drogowych już redukuje zatrudnienie.

Przedsiębiorcy twierdzą, iż zapewnienia Ministerstwa Transportu o przyspieszeniu programu drogowego to mrzonka. - Nie ma żadnego boomu inwestycyjnego. Według naszych danych liczna przetargów spadła w porównaniu z ubiegłym rokiem o 40 proc. - twierdzi na łamach dziennika Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Spowolnienie aktywności inwestycyjnej odczują zwłaszcza producenci asfaltu. Jeszcze kilka miesięcy temu miało go brakować. Teraz nie wiadomo, co zrobić z nadmiarem. Należąca do płockiego koncernu PKN Orlen spółka Orlen Asfalt jeszcze kilka w styczniu wyliczyła, że odbiorcy zamówią w tym roku ok. 900 tys. ton. To prawie 200 tys. więcej niż jej ubiegłoroczna produkcja.

Tymczasem według najnowszych szacunków firma będzie w stanie sprzedać na krajowym rynku zaledwie 60 proc. czyli ok. 540 tys. ton. Na więcej nie znajdzie chętnych. - To problem, bo złożone plany sprzedaży trzeba wykonać. Produkcja asfaltów jest bilansowana z innymi produktami i nie można jej nagle zmniejszyć - tłumaczy w "WSJ Polska" Piotr Heinrich, prezes spółki.

W tej sytuacji Orlen Asfalt musi się ratować eksportem. Ale sporo na tym straci, bo w porównaniu do sprzedaży krajowej rentowność eksportu asfaltu jest niższa co najmniej o 50 proc.

W podobnej sytuacji są również inni producenci. Kruszywami pozapychali się także wykonawcy robót drogowych. Jeszcze w ubiegłym roku szacowano, że realizacja rządowego programu budowy dróg będzie wymagała sprowadzania ich z zagranicy. Drogowcy skorzystali więc z łagodnej zimy i kupowali na zapas.

- Teraz przedsiębiorcy chcą się pozbyć zapasów i obniżają ceny. Firmy działające w rejonie Lublina już zaczęły wysyłać pracowników na bezpłatne urlopy - twierdzi w "WSJ Polska" Janusz Dróżdż, dyrektor PBDiM. Jego zdaniem wszystko to zapowiada pogorszenie w tym roku rentowności branży.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Firmom budowlanym grozi redukcja zatrudnienia

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!