PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Fala bankructw na polskich torach

Autor: PAP
23-06-2015 05:44
Fala bankructw na polskich torach

Sytuacja firm, budujących infrastrukturę kolejową może oznaczać powtórkę z bankructw firm zaangażowanych w budowę dróg.

Fot. Fotolia

Nadchodzi fala bankructw przedsiębiorstw budujących infrastrukturę kolejową, ostrzega na łamach "Rzeczpospolitej" prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa - Jan Styliński.

Upadłość ogłosiły już m.in. Feroco, PNI i Mostostal Białystok. Według Stylińskiego roszczenia wykonawców wobec inwestora odpowiedzialnego za budowę infrastruktury kolejowej - spółki PKP PLK - sięgną 8 mld zł. Już obecnie wynoszą ok. miliarda złotych.
Może to oznaczać powtórkę z bankructw firm zaangażowanych w budowę dróg. W latach 2012-2013 upadłość ogłosiło aż 531 przedsiębiorstw budowlanych. Roszczenia drogowców szacowane są na 12 mld zł.

Po publikacji "Rzeczpospolitej" PKP Polskie Linie Kolejowe wystosowały następujący komunikat do mediów:

W związku z artykułem "Fala bankructw na polskich torach" w dzienniku "Rzeczpospolita" z dnia 23 czerwca 2015 r.

Autor artykułu już na wstępie przyjął tezę, którą starał się udowodnić, mimo wielu informacji przekazanych przez biuro prasowe PKP PLK, które wyjaśniały, że jest ona nieuprawniona. Autor twierdzi, że nadciąga fala bankructw wykonawców kolejowych, posługując się przykładami upadłości sprzed kilku lat oraz sugeruje, że do tej sytuacji przyczynia się działalność Polskich Linii Kolejowych. Nieprawdziwe są przytaczane w artykule powody bankructwa firmy Feroco. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie były stroną w tej sprawie. Feroco realizowało prace, jako podwykonawca na rzecz spółki PPM-T i to pomiędzy tymi stronami odbywały się rozliczenia. Z dostępnych nam informacji wynika, że Feroco nie realizowało kontraktu zgodnie z harmonogramem, więc to PPM-T odstąpiło od umowy. PKP PLK nie są znane powody sytuacji finansowej firmy Feroco. Autor artykułu nie weryfikował informacji w tej sprawie w PKP PLK, choć miał taką możliwość. Nie wykorzystał także informacji przekazanych drogą mailową oraz w trakcie rozmowy z członkiem zarządu PKP PLK ds. inwestycji Marcinem Mochockim. Informowaliśmy o zmianach w procesie inwestycyjnym, wprowadzonych w PLK w latach 2012 i 2013, które obejmowały nowe, profesjonalne podejście do ustalania harmonogramów inwestycji, ich monitorowania, zarządzania ryzykiem oraz wprowadzonych ułatwień dla wykonawców.

Wykonawcy mogą liczyć nie tylko na nowe rozwiązania poprawiające ich sytuację finansową jak np. płatności częściowe, czy wcześniejsze zaliczki. Proces zgłaszania roszczeń, które przy tak gigantycznym procesie inwestycyjnym mają prawo wystąpić został usprawniony. Obecnie wykonawcy mogą liczyć na rzetelną ocenę takich zgłoszeń i decyzje, w przypadku uznania ich zasadności. Podczas wspólnych spotkań w ramach Forum Inwestycyjnego wypracowano także szereg zapisów do umów i dokumenty bazowe, które usprawniają proces inwestycyjny i współpracę pomiędzy zamawiającym a wykonawcami. Pakiet tych istotnych informacji został przekazany autorowi, który ich nie wykorzystał.

Biuro prasowe PKP Polskich Linii Kolejowych rzetelnie i wyczerpująco informuje o działalności spółki.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 503 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP