PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Europejskie organizacje krytykują polskie budownictwo drogowe

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
11-03-2013 08:41
Europejskie organizacje krytykują polskie budownictwo drogowe
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Polska miała dobry rynek budowlany do około połowy ubiegłej dekady. Od tamtego czasu sytuacja zaczęła się stopniowo pogarszać z każdym rokiem. Myślę, że pierwszym powodem, dlaczego się to zaczęło, jest fakt, że rząd wypaczył funkcję inżyniera kontraktu - powiedział podczas niedawnej wizyty w Warszawie Frank Kehlenbach, dyrektor European International Contractors (EIC).

Kehlenbach zaznaczył, że żadne zamówienie budowlane nie posiada doskonałego projektu i doskonałej dokumentacji przetargowej.
- Zazwyczaj te błędne elementy są naprawiane w trakcie realizacji projektu, a przy okazji jest to najtańszy sposób, żeby to zrobić. Tańszy niż wycena wszystkich ryzyk w przetargu na projekt i budowę lub nawet w przetargu wg srebrnej książki FIDIC - powiedział Kehlenbach.

Dodał, że w takim układzie wykonawca mówi, że „napotkał na trudności, których nie opisano w przetargu”. Wówczas zamawiający i inżynier kontraktu mówią: „tak panie wykonawco, masz rację i w związku z tym, polecam ci przeprowadzić zmiany oraz potwierdzam wykonanie dodatkowej pracy i wydłużenie czasu na wykonanie.

- Polski rząd nie uszanował tej filozofii. Sposób, w jaki przeprowadzono projekty sprawił, że inżynier kontraktu stał się jakby marionetką, bez żadnej mocy decyzyjnej. To stwarza zagrożenie dla całej filozofii „czerwonego FIDIC” - stwierdził Kehlenbach.

Natomiast Ulrich Paetzold, dyrektor generalny European Construction Industry Federation (FIEC), do którego należą 33 krajowe federacje członkowskie w 29 krajach, ocenił, że w Polsce zbyt formalistycznie podchodzi się do unijnego prawa.

- Odnoszę wrażenie, że mamy do czynienia z raczej formalistyczną interpretację unijnego prawa. Trzymania się jego litery bez uświadamiania sobie, że dyrektywy unijne nie wymagają tego rodzaju stanowczości - powiedział Paetzold.

Przyznał, że dyrektywy unijne nie zezwalają na zmiany w podpisanym kontrakcie w sposób, który zmieniałby zasadnicze zakresy przedmiotu umowy. To jest oczywiste, bowiem oznaczałoby, że inni oferenci, którzy złożyli oferty, mogliby złożyć lepsze, gdyby taka znacząca zmiana była wiadoma od początku.

- Ale, jeśli na podstawie już zawartej umowy, staje się bezsporne, że wystąpił problem, którego nie przewidziano i że jest obiektywnie niezbędne z technicznego punktu widzenia dostosować taką umowę, wówczas według unijnych dyrektyw możliwe jest wprowadzenie takich zmian, zakładając, że nie zmienia to zasadniczo przedmiotu umowy - podkreślił Paetzold.

Frank Kehlenbach zaznaczył przy tym, że gdy na polskich budowach są konieczne prace dodatkowe, to inżynier kontraktu nie ma żadnych uprawnień, żeby cokolwiek zatwierdzić.

KOMENTARZE (18)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 827 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP