Na realizację projektów budowy dróg i modernizacji kolei zaplanowanych na najbliższe lata brakuje 66 mld zł, czyli prawie jednej czwartej wartości inwestycji. Zdaniem ekspertów jednym z rozwiązań może być emisja euroobligacji.
- Wartość pojedynczej inwestycji wycenionej wcześniej na przykład na 4 mln euro wzrosła do 7 mln euro, bo wzrosły wszystkie koszty - podkreśla w dzienniku Adrian Furgalski, ekspert rynku transportowego.
Z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko na modernizację torów i innych elementów infrastruktury kolej ma otrzymać w sumie niecałe 25 mld zł (6,7 mld euro). Wchodzą w to środki unijne, wkład budżetu, kredyty zaciągane przez spółkę PKP PLK, która zarządza siecią kolejową. Tymczasem na zaplanowane modernizacje potrzeba będzie ponad 40 mld zł.
Koszt realizacji inwestycji drogowych oszacowano na 164 mld zł. To co najmniej 50 mld zł za mało.
Eksperci ponaglają do podjęcia działania. Wskazują co najmniej dwa możliwe źródła kapitału: emisję gwarantowanych euroobligacji rządowych oraz zwiększenie środków z akcyzy paliwowej przekazywanych na te inwestycje - wyjaśnia "GP".
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Emisja obligacji szansą na finansowanie inwestycji drogowych