PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Emil Wąsacz o przyczynach braku autostrad

Autor: wnp.pl (tgan)
19-09-2008 16:35
Emil Wąsacz o przyczynach braku autostrad

- Zapomnieliśmy o podstawowej prawdzie mówiącej, że czas to pieniądz. Niestety dotyczy to także rozbudowy infrastruktury drogowej – powiedział Emil Wąsacz, prezes spółki Stalexport Autostrada, podczas konferencji „Infrastruktura, transport, logistyka” zorganizowanej przez miesięcznik Nowy Przemysł i portal wnp.pl.

Prezes Wąsacz przypomniał dzieje tworzenia infrastruktury usługowej dla odcinka autostrady Wrocław – Katowice. Zaczęło się w rok 1997, kiedy ogłoszono przetarg prekwalifikacyjny, dając na przygotowanie 4 miesiące. Potem po stronie rządowej była cisza przez 31 miesięcy. W tym czasie zmienił się rząd i znów ogłosił prekwalifikacje – znów cztery miesiące, ale rząd milczał dłużej - 32 miesiące.
W końcu ogłoszono przetarg zasadniczy. Na przygotowanie wyznaczono 5 miesięcy, a strona rządowa otrzymała 60 miesięcy i... do dziś nie ma decyzji , bo zmienił się minister, a zaraz potem strona rządowa unieważniła przetarg... - Ten przykład doskonale pokazuje niesamowitą bezwładność i lekceważenie czynnika pieniędzy przez wszystkich po kolei i bez wyjątku ministrów - podsumował Wąsacz.

Budowniczych infrastruktury komunikacyjnej obwiązują rygorystyczne wymagania w dziedzinie ochrony środowiska. Ale czy na przykład Hiszpania też miała takie z tym problemy? - Nie miała, bo wybudowała autostrady zanim zaczęły obowiązywać te rygorystyczne przepisy środowiskowe. A dlaczego my nie budowaliśmy? Bo nie chcieliśmy. To znaczy chcieliśmy, ale nic nie robiliśmy żeby to zrobić. Za to mamy teraz stosy programów, wspaniałych programów - wyjaśniał prezes Stalexportu Autostrada.

Jako niezrozumiałe uznał argumenty, usprawiedliwiające brak autostrad tym, że nie było odpowiednich przepisów. - Ale przecież udało się wówczas wybudować kawałki autostrad! A więc prawo było, ale nie było decyzji - stwierdził. Jego zdaniem, nadszedł czas, aby politycy i ministrowie przestali odrzucać istniejące programy tylko dlatego, że były poprzednika. Czas uznać, że to są projekty ponadkadencyjene, ponadpartyjne.

Emil Wąsacz próbował także obalić kilka mitów. Idea taniego państwa niewiele da, gdy ograniczy się do likwidacji etatów, ale dużo zyska, gdy zdejmie obowiązki z państwa i przekaże je samorządom. Inny mit, to przeświadczenie, że drogi są bezpłatne... - Nawet chodniki są płatne, ale te koszty pokrywane są z budżetu, a więc z podatków. Tylko autostrada jest płatna efektywnie – to sprawiedliwe rozwiązanie, bo płaci ten który używa - twierdzi Wąsacz. Polemizował także z mitem, jakoby na inwestycje drogowe mamy dużo pieniędzy. - To bzdura. W stosunku do potrzeb tych pieniędzy jest o wiele za mało. A jeśli tak jest, to trzeba włączyć partnerów prywatnych z kasą - podsumował.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


48 793 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP