PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Emil Wąsacz: drogi w Polsce są budowane na opak

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
13-05-2011 12:09
Emil Wąsacz: drogi w Polsce są budowane na opak

- Istnieją pewne zasady projektowania dróg i kolejności ich budowania, zwłaszcza tej klasy co autostrady. Natomiast w Polsce jest to robione na odwrót niż w większości krajów - ocenił w rozmowie z portalem wnp.pl prezes Stalexportu Autostrady, Emil Wąsacz.

- Generalnie na świecie budowę wszystkich autostrad zaczyna się od stolicy, jako największego ośrodka gospodarczego w kraju. W Polsce bezsprzecznie Warszawa spełnia takie kryterium. Mamy już kilkaset kilometrów autostrad w Polsce, ale żadna z nich nie sięga do Warszawy. To zupełne nieporozumienie i podstawowy błąd planistyczny - powiedział Wąsacz.
- Gdy powstanie już pełna sieć autostrad, to pępkiem świata zostanie Stryków, a nie Warszawa, która pozostanie na uboczu. Aby dojechać autostradą do Warszawy trzeba będzie przejechać przez Stryków, a nie odwrotnie - do Strykowa przez okolice Warszawy - dodał.

Zaznaczył, że przy budowie autostrad Polska nastawiła się na tranzyt, co jest błędem.

- O ile takie założenie planistyczne legło u podstaw bycia krajem Układu Warszawskiego, gdzie tranzyt wschód-zachód i przerzucenie sił wojskowych było kluczowe, to dziwne, że nikt później tego nie skorygował. Istnieje zasada, że dla suwerennego państwa kluczową kwestią jest stworzenie sieci wewnętrznego i spójnego transportu, która będzie łączyła najważniejsze ośrodki w kraju. Nie po to buduje się autostrady, żeby ich łączna długość była duża. Powinna to być sensowna i spójna sieć - podkreślił.

- Wielu polityków pasjonuje się drogą S19, która ma połączyć kraje nadbałtyckie z południową Europą. Istotniejsze jest dla nich połączenie Rzeszowa z Białymstokiem i republikami nadbałtyckimi, niż szybkie połączenie z Warszawą. Nadal nikt nie mówi o dobrym połączeniu Tarnowa i Rzeszowa z Warszawą, czy polepszeniu połączenia Krakowa ze stolicą. Z drugiej strony istnieje chęć realizowania misji dziejowej w postaci połączenia Litwy z południem Europy. Zapomina się przy tym o własnych potrzebach, co jest podstawowym błędem - zaznaczył.

Jako przykład nieprzemyślanej inwestycji drogowej, Wąsacz wskazał m.in. budowę obwodnicy Tarnowa.

- Zbudowano już południową obwodnicę Tarnowa o standardzie drogi ekspresowej, a w tej chwili buduje się obwodnicę północną, która będzie częścią autostrady. Tarnów będzie pierwszym miastem w Polsce, posiadającym wokół siebie taki pierścień. A można przecież było od razu zaprojektować obwodnicę Tarnowa w ciągu przyszłej autostrady. Natomiast wcześniej, zamiast skoncentrować się na przyspieszeniu budowy A4, wydano olbrzymie pieniądze na modernizację DK4 o podobnym przebiegu trasy. Z punktu widzenia logiki użytkownika jest to totalny nonsens. Wpierw powinno się wybudować nową drogę, która przejmie ruch z tej, wymagającej remontu - podsumował Wąsacz.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 691 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP