Ekodukt i "żabie ścieżki" powstaną na modernizowanej linii kolejowej

Ekodukt i "żabie ścieżki" powstaną na modernizowanej linii kolejowej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ekodukt nad linią kolejową i kilkadziesiąt separatorów dla ochrony czystości wód powstanie w ramach modernizacji linii kolejowej Wrocław - Poznań. Inwestycja za 1,3 mld zł ma też skrócić czas przejazdu.

Jak powiedział PAP rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec, ponieważ po modernizacji pociągi na tej linii będą jeździły z prędkością do 160 km na godzinę, konieczne było wprowadzenie wyższego poziomu zabezpieczeń. "Troska o ochronę przyrody przy tej inwestycji nie wiąże się tylko z budowaniem przejść czy przepustów. W trakcie prac w dolinie Widawy wykonawcy kilkakrotnie w okresie lęgowym schodzili z placu budowy. Powiększało to koszty, ale trzeba było zapewnić gatunkom chronionym odpowiednie warunki" - powiedział Siemieniec.

Jak dodał, w ramach inwestycji powstały m.in. udogodnienia, które ułatwią dużym zwierzętom swobodne przechodzenie przez tory. "Ekodukt w lesie nad torami za stacją Pęgów ma 25 metrów szerokości i, łącznie z dojściami do obiektu, ponad 80 metrów długości. Z obu stron zamontowane są wygrodzenia maskujące widok na tory. Naturalny charakter nadadzą mu posadzone specjalnie krzewy" - powiedział rzecznik. Natomiast przed stacją Oborniki Śląskie zaplanowano pod torami dziesięciometrowy wiadukt kolejowy z naturalną gruntową nawierzchnią.

Z myślą o swobodnym przechodzeniu pod torami małych ssaków i płazów 16 przepustów wyposażono w specjalne półki tzw. żabie ścieżki. "Dzięki zbudowanym przejściom tory magistrali kolejowej z Wrocławia do Poznania, nawet przy dużym ruchu, nie będą barierą dla dużych i małych zwierząt" - podkreślił Siemieniec.

Dla ochrony przed hałasem z torowiska staną ekrany akustyczne. Ich lokalizacja została ustalona na podstawie badań i zaakceptowana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Mniejszy hałas zapewnią też maty antywibracyjne montowane na przebudowywanych mostach i wiaduktach oraz bezstykowe szyny w nowych torach, natomiast dla ochrony czystości środowiska woda z torowiska będzie przechodzić przez 46 specjalnych separatorów.

Modernizacja linii kolejowej E 59 Wrocław-Poznań ma się zakończyć we wrześniu 2015 r., dolnośląski etap tej inwestycji obejmuje 58-kilometrowy odcinek od Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego.

Całkowity koszt inwestycji to ponad 1,3 mld zł. Jest ona współfinansowana przez Unię Europejską z funduszu spójności w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko. Po zakończeniu remontu pociągi na trasie Wrocław-Poznań pojadą z prędkością do 160 km na godzinę, a czas podróży skróci się o 20 minut.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!