PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

ECA: zastrzeżenia do budowy dróg za unijne pieniądze

Autor: wnp.pl (PS)
15-07-2013 14:20

Duże różnice wykazują projekty budowy dróg, współfinansowane ze środków UE, przy czym najtaniej jest w Niemczech.

Informująca o tym Europejski Trybunał Obrachunkowy (ECA) stwierdza też znaczne opóźnienia oraz nie zawsze brak uzasadnienia do inwestycji.
Wydatki

W latach 2000–2013 UE przeznaczyła ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Funduszu Spójności na współfinansowanie budowy i remontu dróg około 65 mld euro.

Dlatego ECA przeprowadził kontrolę 24 projektów inwestycyjnych współfinansowanych ze środków UE w: Niemczech, Grecji, Polsce i Hiszpanii. Głównym jej celem była ocena, czy zadania zostały osiągnięte po rozsądnych kosztach.

Łączna wartość skontrolowanych projektów przekraczała 3 mld euro.

Różnie w kosztach

Trybunał obliczył koszty całkowite, całkowity koszt budowy oraz koszt budowy drogi w przeliczeniu na 1 000 m kw. powierzchni. Na tej podstawie ustalił że istnieją znaczące różnice pomiędzy projektami drogowymi współfinansowanymi ze środków UE.

Projekty skontrolowane w Niemczech wykazywały najniższy koszt w przeliczeniu na 1 000 m kw. we wszystkich trzech kategoriach: koszty całkowite wyniosły średnio 287 043 euro w Niemczech, a 496 208 euro w Hiszpanii.

Nie ma dowodów na to, aby zjawisko to można było wyjaśnić kosztami pracy, stwierdza ECA.

Wątpliwa efektywność

Wszystkie skontrolowane projekty drogowe przyczyniły się wprawdzie do skrócenia czasu podróży oraz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, jednak kontrolerzy stwierdzili, że nie poświęcono wystarczającej uwagi zapewnieniu opłacalności ekonomicznej projektów.

Prognozy ruchu drogowego w większości skontrolowanych projektów były „nieadekwatne”. W rezultacie rodzaj drogi często nie był najlepiej dobrany do natężenia ruchu, który miała ona przyjąć. Na odcinkach, gdzie potrzeby mogłyby zostać zaspokojone przez drogi ekspresowe, budowano autostrady.

W przypadku 14 spośród 19 projektów, odnotowano mniejsze natężenie ruchu od oczekiwanego. Koszty były średnio o 23 proc. wyższe niż pierwotnie zakładano, a opóźnienia wyniosły średnio 9 miesięcy, tj. 41 proc. w porównaniu z pierwotnie ustalonymi terminami.

Wnioski

Kontrolerzy formułują następujące główne zalecenia.

Po pierwsze, współfinansowanie projektów drogowych przez UE powinno zależeć od istnienia jasnych celów, którym będą towarzyszyły wartości docelowe dotyczące skrócenia czasu podróży, korzyści związanych z poprawą bezpieczeństwa na drogach, poprawy przepustowości i wpływu na gospodarkę.

Po drugie, płatności powinny zależeć od wykorzystania opłacalnych rozwiązań technicznych zgodnych z najlepszymi praktykami, a państwa członkowskie powinny zapewnić konkurencyjność na poziomie międzynarodowym oraz dążyć do tego, by ich system zamówień publicznych zapewniał wyłanianie najkorzystniejszych ofert.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


48 380 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP