PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dymisja w GDDKiA w przededniu budowlanej kumulacji problemów. Co oznacza?

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
12-11-2017 07:00 |  aktualizacja: 11-11-2017 23:24

Odwołanie Krzysztofa Kondraciuka mocno zaskoczyło przedstawicieli branży budowlanej, z którymi rozmawiał portal wnp.pl. Jego następca nie będzie miał łatwego zadania, bo problemy na rynku budowlanym będą się coraz bardziej nawarstwiać.

Podkreślił, że zamawiający - zarówno publiczni, jak i prywatni - muszą pogodzić się z tym, że będzie drożej. Dodał, że w Warszawie wstrzymano już plany budowy kilku biurowców, bo inwestorzy nie mogą znaleźć wykonawców, którzy je zrealizują w założonym wcześniej budżecie.

- Przyszły rok dobitnie pokaże jak nieroztropny model prowadzenia inwestycji przyjęto w Polsce. Wiedząc o tym, że będziemy mieć pieniądze do wydania, znów wszystko zostawiliśmy na ostatnią chwilę - stwierdził Bałdys.

- Dlatego przykładowo GDDKiA może wybudować mniej niż planowała mimo zwiększania budżetu Programu Budowy Dróg Krajowych ze 107 do 135 mld zł - dodał.

Również zdaniem Barbary Dzieciuchowicz kumulacja robót w budownictwie jest nieunikniona.

- Sytuacja zaczyna się robić bardzo niebezpieczna. Szybko rosną ceny materiałów i robocizny, a w całej gospodarce - zwłaszcza w budownictwie - brakuje pracowników. Zabrakło też koordynacji pomiędzy inwestycjami drogowymi i kolejowymi, przez co kontraktom grozi logistyczny paraliż - powiedziała prezes.

Przypomniała też, że w pierwszym półroczu 2016 r. wstrzymano na etapie zakończonych prekwalifikacji przetargi GDDKiA obejmujące blisko 60 odcinków dróg krajowych.

- Trudno wskazać racjonalne powody tamtej decyzji i to, gdzie miała ona swoje źródło - czy w GDDKiA, czy w MIB. Przyczyniło się to do jeszcze głębszego dołka w budownictwie w 2016 r., a także będzie powodowało dalszą kumulację robót kolejnych latach - wskazała.

Nieskuteczne kryteria

W opinii Dzieciuchowicz, ponad rok po nowelizacji Prawa zamówień publicznych można stwierdzić, że pozacenowe kryteria oceny ofert nie sprawdzają się.

Do dziś Urząd Zamówień Publicznych nie przygotował też żadnego katalogu wzorcowych kryteriów, którym mogliby posługiwać się zamawiający.

Prezes wskazała, że w przypadku GDDKiA - wbrew opiniom rynku oraz IBDiM - wprowadzono wyśrubowane normy dotyczące szorstkości nawierzchni - znacząco powyżej standardów unijnych.

Jednocześnie nie przeprowadzono żadnych badań, które uzasadniałyby tak wysokie wymagania. Z drugiej strony wykonawcy i tak deklarowali ich realizację, chcąc pozyskać kontrakt.

- Obecnie GDDKiA nie stosuje już kryterium dotyczącego szorstkości w nowo ogłaszanych przetargach. To przypomina historię z ekranami akustycznymi, które przesadnie budowano w ubiegłej perspektywie UE z powodu zbyt rygorystycznych norm hałasu - podsumowała prezes.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 674 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 144 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP