PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dymisja w GDDKiA w przededniu budowlanej kumulacji problemów. Co oznacza?

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
12-11-2017 07:00 |  aktualizacja: 11-11-2017 23:24

Odwołanie Krzysztofa Kondraciuka mocno zaskoczyło przedstawicieli branży budowlanej, z którymi rozmawiał portal wnp.pl. Jego następca nie będzie miał łatwego zadania, bo problemy na rynku budowlanym będą się coraz bardziej nawarstwiać.

Tymczasem - jego zdaniem - ten model nie jest odpowiedni dla inwestycji liniowych, które wiążą się z dużą niepewnością tego, co wykonawca napotka na placu budowy.

Bałdys wskazał, że ta formuła jest dobra dla przedsięwzięć punktowych jak oczyszczalnie ścieków, elektrownie czy rafinerie. Większość problemów, które są związane z inwestycjami liniowymi, wynika ze złego rozpoznania geologicznego terenu.

- Kumulacją robót będzie narastać. Przyglądając się temu, jak prowadzi się inwestycje w Polsce, można ocenić, że panuje dosyć specyficzny sposób myślenia - powiedział wiceprezes.

- Jeśli jedna osoba kopie dół w ciągu godziny, to 60 osób nie wykopie go w ciągu minuty, gdyż pozabijają się łopatami. A wielu zamawiających uważa, że to właśnie tak działa - dodał.

Jak podkreślił, rynek wykonawczy ma swoje możliwości, które są zależne również od zdolności produkcyjnych, możliwości firm przewozowych i dostępności pracowników. Kumulacja inwestycji powoduje lawinowy wzrost kosztów, problemy z przewozem materiałów i brak ludzi do pracy.

- Do tego mamy symboliczną waloryzację cen w kontraktach publicznych, która nie oddaje faktycznych wzrostów cen. Dlatego podpisane w ostatnich dwóch latach kontrakty w formule „projektuj i buduj”, które systematycznie wchodzą w fazę budowlaną, będą zagrożone utratą rentowności oraz opóźnieniami w realizacji - ocenił Bałdys.

Potrzeba pilna interwencja

W jego ocenie, rząd musi pilnie zająć się kilkoma kwestiami, jeśli chce zapobiec dużym problemom w realizacji programów infrastrukturalnych. Po pierwsze, musi stworzyć regulacje, które bardziej otworzą rynek dla pracowników ze Wschodu, głównie z Białorusi.

Po drugie, będzie konieczne wprowadzenie do podpisanych już umów klauzul zwiększający poziom waloryzacji cen, w ramach których zamawiający wezmą na siebie część kosztów związanych z nieuniknionym dalszym wzrostem cen.

Ponadto zdaniem Bałdysa, zmianie będzie musiała ulec praktyka GDDKiA, PKP PLK i wielu zamawiających publicznych, dotycząca kar umownych.

- Nie wyobrażam sobie, aby dochodziło do sytuacji, gdy wykonawcy masowo będą karani za opóźnienia tylko dlatego, że modernizowana sieć kolejowa i przewoźnicy towarowi nie są w stanie podołać przewozom kruszyw - wskazał wiceprezes.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 674 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 144 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP