Dworzec kolejowy Bydgoszcz Główna, który od połowy zeszłego roku był gruntownie modernizowany, został w sobotę uroczyście otwarty. Na miejscu zasadniczego budynku sprzed pół wieku stanął nowy obiekt przeznaczony do kompleksowej obsługi podróżnych.
Minister zaznaczyła, że towarzyszyła przeobrażeniom bydgoskiego dworca na wszystkich etapach. Jeszcze jako członek zarządu była przy narodzinach wstępnych koncepcji i powstawianiu projektu, a później jako minister śledziła realizację przedsięwzięcia.
Podkreśliła, że przy projektowaniu dworca, obok dbałości o efekt wizualny i wpisanie się w otoczenie, szczególny nacisk położono na funkcjonalność, tak aby nie był to tylko przystanek kolejowy, ale aby pełnił inne role, m.in. handlowe.
"Dworzec w Bydgoszczy jest jedną z 88 inwestycji realizowanych przez PKP SA w latach 2012-2015. Wpisuje się ona w największy w historii kolei program modernizacyjny, którego wartość na lata 2012-2015 to 30 mld zł. Na same dworce wydaliśmy 1 mld zł. Dzięki tym nakładom już teraz pasażerowie mogą korzystać z nowoczesnych dworców, szybciej i bardziej komfortowo dojeżdżać do celu" - powiedział członek zarządu PKP SA Piotr Ciżkowicz.
Zaznaczył, że już od grudnia podróż z Warszawy do Bydgoszczy będzie trwała niecałe trzy godziny, czyli o 25 minut krócej niż obecnie.
"Cieszy mnie, że dzięki dynamicznej współpracy z inwestorem udało się stworzyć wyjątkowo oryginalny kompleks dworcowy. Powstał nowy funkcjonalny budynek główny i jednocześnie zrewitalizowano drugi, zabytkowy gmach dworca. To udane połączenie nowoczesności z historią. Inwestor zdecydował się współdziałać z miastem już na etapie koncepcji. To pozwoliło wybrać projekt, który zyskał najwięcej pozytywnych opinii wśród ekspertów i mieszkańców" - podkreślił prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski.
Prezydent dodał, że miasto przed dwoma laty zadbało o doprowadzenie w pobliże dworca linii kolejowej i o przebudowanie placu przed dworcem. Obecnie miasto prowadzi modernizację przejść podziemnych tak, aby współgrały z budynkiem głównym.
Inwestorem projektu była spółka PKP. Prace na dworcu rozpoczęto w połowie zeszłego roku do zburzenia zasadniczego budynku dworca z lat 60. zeszłego wieku, a na jego miejscu wybudowano okazały, przeszklony czterokondygnacyjny budynek. Znalazły się w nim poczekalnia, informacja i kasy biletowe, a także placówki handlowo-usługowe. W środku zainstalowane zostały schody ruchome i windy.
W ramach inwestycji odrestaurowano dawny XIX-wieczny budynek dworca, pomiędzy trzecim i czwartym peronem. Na parterze urządzono m.in. poczekalnię dla osób z dziećmi. W pozostałej części mieszczą się biura spółek kolejowych.
Dworzec został dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i mających trudności z poruszaniem się. Powstaną specjalne ścieżki i oznaczenia dla osób niedowidzących, w budynku stacji zamontowane zostały windy wyposażone w system informacji głosowej i oznaczenia w języku Braille'a. Cały obiekt został wyposażony w monitoring. Przebudowana została również infrastruktura kolejowa, m.in. tory i sieć trakcyjna. Obok dworca urządzono parkingi dla autobusów linii regionalnych.
Wykonawcą dworca było konsorcjum firm Budimex SA z Warszawy i Lech sp. o.o. z Bydgoszczy. Koszt inwestycji wyniósł 197 mln zł, z czego 120 mln to dofinansowanie unijne.