Sześć konsorcjów firm krajowych i zagranicznych złożyło oferty w przetargu na budowę linii tramwaju z ronda Grzegórzeckiego do ul. Golikówka w Krakowie. Najtańsza oferta jest o 100 mln zł niższa od wstępnego kosztorysu, który opiewał na ponad 265 mln zł.
Nowa linia tramwajowa będzie miała 4,2 km długości. Będzie prowadziła od ronda Grzegórzeckiego, przez most Kotlarski, ul. Herlinga-Grudzińskiego, Klimeckiego, a następnie przez budowaną równolegle z torowiskiem ul. Kuklińskiego do ul. Lipskiej i Golikówki na wschodnich obrzeżach miasta. Tam zostanie wybudowana pętla tramwajowa wraz z terminalem autobusowym.
Na trasie nowej linii pojawi się pięć przystanków w każdym kierunku. Linia na całej długości będzie biegła wydzielonym torowiskiem.
Inwestycja jest częścią unijnego projektu "Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej - etap II". Oprócz budowy nowej linii w ramach tego projektu zostanie przebudowana ul. Długa oraz zakupione nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje o długości minimum 31 metrów i wyposażone w klimatyzację.
Wartość całego projektu szacowana jest na 472 mln zł brutto, z czego połowa będzie pochodzić z funduszy unijnych. Druga połowa zostanie uzyskana z kredytu, jaki krakowskie MPK zaciągnie w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju oraz w Europejskim Banku Inwestycyjnym.
Jest to już kolejny duży przetarg w Krakowie, w którym złożone oferty opiewają na niższe kwoty od zakładanych przez miasto. W przetargu na przebudowę ronda Ofiar Katynia oferty są o kilkadziesiąt mln zł niższe od zakładanych wstępnie kosztów, które opiewały na ok. 180 mln zł. Z kolei przetarg na przebudowę ulic Surzyckiego i Christo Botewa na obrzeżach Krakowa oraz przedłużenie ich do wschodniej obwodnicy miasta wygrała firma, która zaproponowała 80 mln zł - o 35 mln zł mniej niż zakładano.
Władze Krakowa oceniają, że bardzo duże zainteresowanie i ostra walka o kontrakty komunalne to efekt kryzysu na rynku budowlanym.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Duże zainteresowanie przetargiem na linię tramwaju w Krakowie