PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Duże emocje wokół planu budowy dróg betonowych

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
17-12-2014 05:44
Duże emocje wokół planu budowy dróg betonowych

Przedstawiciele GDDKiA, odpowiadając na pytania padające podczas obrad komisji podali, że koszt nawierzchni stanowi ok. 10 proc. ogólnych kosztów inwestycji drogowej.

Fot. Stowarzyszenie Producentów Cementu

Plan budowy ponad 800 km dróg szybkiego ruchu o nawierzchni betonowej był tematem wtorkowego posiedzenia Sejmowej Komisji Infrastruktury. Spotkaniu towarzyszyły duże emocje.

Zbigniew Rynasiewicz, sekretarz stanu w resorcie infrastruktury i rozwoju, rozpoczynając obrady komisji podkreślił, że szersze uchylenie drzwi technologii budowy dróg betonowych było świadomą decyzją.
Jednocześnie zaznaczył, że nie jest to rewolucja, gdyż obie technologie są równorzędne i w takim sam sposób powinny być rozwijane. Natomiast decyzja o wyborze danej nawierzchni powinna być poprzedzoną analizą ekonomiczną oraz techniczną.

Ewa Tomala-Borucka, p.o. szefa GDDKiA, wskazała, że według obecnych ustaleń w nawierzchni betonowej ma zostać wybudowane 810 km dróg, czyli ok. 27 proc. tras zaplanowanych do realizacji w ramach budżetu UE na lata 2014-2020.

W efekcie po zakończeniu nowego programu drogowego nawierzchnie betonowe ma posiadać ok. 26 proc. dróg szybkiego ruchu w Polsce.

Urzędnicy GDDKiA, którzy przedstawiali szczegóły zamierzeń Dyrekcji, poinformowali, że początkowo rozważano budowę tras betonowych o łącznej długości ponad 1,2 tys. km.

Wśród inwestycji, które będą miały taką nawierzchnię, znajdują się m.in. A1 Tuszyn - Pyrzowice, Południowa Obwodnica Warszawy, Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta, S61 w kierunku Litwy oraz odcinki wylotowe z dużych miast - Krakowa czy Warszawy.

Jak zaznaczyli przedstawiciele GDDKiA, obowiązujące w zakresie zamówień publicznych prawodawstwo unijne nakazuje preferować te rozwiązania, które są najkorzystniejsze ekonomicznie, a nie najtańsze.

Podkreślono, że ceny wykonawstwa dróg w obu technologiach zaczynają być podobne, a jednocześnie koszt utrzymania dróg betonowych - według istniejących doświadczeń - jest o ok. 30 proc. niższy.

Przy wyborze dróg, gdzie ma zostać zastosowany beton, brano pod uwagę prognozowany duży ruch, zwłaszcza samochodów ciężarowych. W przypadku niektórych odcinków ma to być ponad 10 tys. pojazdów ciężarowych na dobę.

Wśród głównych zalet nawierzchni betonowych przedstawiciele GDDKiA wskazali trwałość, która wynosi co najmniej 30 lat. Drogi betonowe mają niską podatność na wysokie i niskie temperatury oraz dużą odporność na obciążenie.

Według przytoczonych analiz Politechniki Białostockiej, różnice pomiędzy najgłośniejszą nawierzchnią betonową a najcichszą nawierzchnią asfaltową są na granicy błędu pomiaru. Podobnych obserwacji dokonano m.in. w Niemczech i Czechach.

KOMENTARZE (14)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 217 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP