PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Drogowy plac budowy po nowemu

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
22-05-2017 15:20

Nie widać zagrożeń, z powodu których GDDKiA mogłaby mieć trudność z wykorzystaniem unijnych dotacji na budowę dróg. Sprzyja temu m.in. poprawa relacji z branżą budowlaną oraz tempo wdrażania kolejnych zadań. Potrzeba jednak więcej pieniędzy, aby zrealizować wszystkie zaplanowane inwestycje.

„Inwestycje infrastrukturalne - nowe otwarcie (drogi)” - taki tytuł nosił jeden z paneli dyskusyjnych, który odbył się w ramach niedawnego Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Więcej ruchu na budowach

Jerzy Werle, prezes Warbudu, podkreślał, że 2016 r. był bardzo trudny dla budownictwa drogowego, na co złożyło się kilka czynników.

Wśród nich znalazła się m.in. nowelizacja Prawa zamówień publicznych, która na kilka miesięcy zatrzymała maszynę przetargową, zwłaszcza w samorządach.

Tymczasem po zakończeniu projektów z ubiegłej perspektywy unijnego budżetu na rynku brakowało nowych zleceń. Nawet jeśli nie brakowało kontraktów w portfelach zamówień, to formuła „projektuj i buduj” odsuwa w czasie fazę wykonawczą, a zatem i znaczące przychody.

Dlatego - jak wskazał Werle - w 2017 r. budownictwo drogowe będzie już notować pozytywne wyniki, ale prawdziwa koniunktura zacznie być widoczna w 2018 r.

Jednocześnie szef Warbudu wyraził obawę przed powtórzeniem scenariusza z minionych lat, gdy doszło do dużej kumulacji robót. Ta natomiast może ponownie doprowadzić do wzrostu cen materiałów, a także kłopotów z logistyką kontraktów i dostępem do potencjału podwykonawczego.

Krzysztof Kondraciuk, generalny dyrektor GDDKiA, zaznaczył, że tempo realizacji inwestycji z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) jest dobre i nie ma zagrożenia, aby Polska nie wykorzystała unijnych dotacji na ten cel.

Z drugiej strony Kondraciuk stwierdził, że PBDK - uchwalony przez poprzedni rząd przed wyborami - był w dużej mierze zbiorem „pobożnych życzeń”.

Zaznaczył, że przy finansowaniu zapewnionym na 107 mld zł, do Programu wpisano zadania o kosztorysowej wartości 198 mld zł. Niemniej w miarę możliwości GDDKiA będzie wdrażać inwestycje, które mają doprowadzić do domknięcia sieci najważniejszych dróg ekspresowych i autostrad.

Uzupełnić budżet

Kondraciuk akcentował, że obecnie następuje przewartościowanie i przetasowanie zadań w zakresie tego, które ciągi dróg mają być priorytetowe.

Oszczędności, które powstaną w ten sposób oraz ewentualne nowe środki finansowe, będą służyły do tego, aby realizować kolejne inwestycje z listy rezerwowej.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 561 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

560 045 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP