PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Drogowcy straszą GDDKiA sądem za niekorzystne umowy

Autor: wnp.pl (MS)
19-06-2012 15:34

W ciągu ostatniego roku ceny asfaltu w Polsce wzrosły o 42 proc. Nikt nie był w stanie przewidzieć aż tak znaczących podwyżek – przekonuje Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa i straszy pozwami sądowymi przeciwko GDDKiA, dzięki którym miałaby odzyskać choćby część poniesionych w ten sposób strat.

- W mieszance mineralno-bitumicznej, która służy do budowy dróg, asfalt stanowi zaledwie 6 proc. objętości. Koszt jego zakupu to jednak aż 50 proc. całej mieszanki – mówi Wojciech Malusi, prezes OIGD. Łatwo więc policzyć jak duży wpływ na cenę całości robót ma tak drastyczny wzrost cen asfaltu.
Czy spółki nie były w stanie przewidzieć takiego scenariusza? Zdaniem prezesa OIGD nie. – Można zakładać wzrost o 10 czy 15 proc., ale 42 proc. podwyżka w skali roku nie ma precedensu – podkreśla Malusi. I winą za taki stan rzeczy obarcza GDDKiA, która w kontraktach nie przewiduje zapisów waloryzujących ich wartość w przypadku zmiany cen produktów. – W efekcie całe ryzyko spada na nas – twierdzi Malusi.

Izba postanowiła więc postawić sprawę na ostrzu noża. – Doradzamy naszym członkom wchodzenie na drogę sądową z inwestorem, czyli GDDKiA. Przygotowaliśmy wzór pozwu sądowego dla spółek chcących z tej możliwości skorzystać – mówi prezes OIGD. Eksperci nie dają jednak drogowcom większych szans w sądzie.

Zdaniem Andrzeja Sikory z instytutu Studiów Energetycznych drogowcy sami są jednak sobie winni. – Wiadomo, że w sytuacji gdy na rynku pojawia się wiele zamówień, szczególnie ze strony sektora publicznego, natychmiast rośnie cena produktu będącego ich przedmiotem. Ta prawidłowość znana jest od wielu lat i można było przewidzieć taki scenariusz – uważa ekspert.

Ponadto od przynajmniej kilku lat wiadomo było również, że obie polskie rafinerie idą w kierunku optymalnego zagospodarowania ciężkich frakcji przerobu ropy naftowej. – Lotos i Orlen zainwestowały w instalacje pozwalające im wykorzystać je do zwiększenia uzysku paliw, nie są więc obecnie zmuszone do produkcji asfaltu. A skoro nie muszą go produkować to trudno liczyć, że będą to robić po dotychczasowych cenach – argumentuje Sikora.

Zgadza się jednak, że właściwe przyczyny problemów drogowców tkwią w samym systemie kontraktowania wykonawców. – Rozwiązanie przyjmujące za jedyny wyznacznik kryterium ceny jest złe i trzeba je zmienić dodając jeszcze przynajmniej jedno kryterium. Tak długo, jak długo cena pozostanie jedynym wyznacznikiem oceny oferty, wykonawcom ciężko będzie oprzeć się pokusie zaniżania ofert poniżej bariery opłacalności w nadziei, że jakoś to będzie – podkreśla.

Czytaj też: Budowlańcy szykują pozwy za ceny asfaltu



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 693 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP