Drogowcy opóźniają wydawanie pieniędzy na budowę autostrad

Drogowcy opóźniają wydawanie pieniędzy na budowę autostrad
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wykorzystanie pieniędzy na budowę dróg jest dramatycznie niskie. Jak dowiedział się „Wall Street Journal Polska”, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w ciągu minionych pięciu miesięcy wydała zaledwie 15 proc. tegorocznego budżetu. To mało, zwłaszcza że do dyspozycji drogowców jest 20,8 mld zł, prawie dwa razy więcej niż przed rokiem.

Firmy budowlane alarmują: drastycznie spadła liczba przetargów. Na nielicznych dzieją się dantejskie sceny. "Wyrzynamy się wzajemnie. Duże firmy, które do tej pory interesowały się wyłącznie autostradami, zaczynają nawet występować o zlecenia w gminach" - twierdzi Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. Trudno się temu dziwić, bo od początku roku centrala GDDKiA nie ogłosiła ani jednego przetargu na roboty budowlane. 13 przetargów uruchomiły regionalne oddziały Dyrekcji, ale dotyczących głównie przebudowy - czytamy w "WSJ Polska"

Brak nowych przetargów to jednak nie wszystko. Te, które rozpisano wcześniej, nie mogą się doczekać sfinalizowania. Na palcach ręki można policzyć podpisane w tym roku znaczące umowy. Współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej sfinalizowano zaledwie trzy. Ostatnia, z końca maja, dotyczy budowy węzła na skrzyżowaniu autostrad A1 i A2 pod Gliwicami za 853 mln zł. Pozostałe dwa kontrakty podpisano jeszcze w styczniu: wartą 667 mln zł umowę na budowę drogi ekspresowej S3 Szczecin - Gorzów oraz kontrakt za 2,1 mld zł na odcinek drogi ekspresowej S8 przez Warszawę. Z dużych przetargów dokończono jeszcze jeden -– finansowaną z budżetu budowę mostu na obwodnicy Wrocławia za 577 mln zł.

Dlaczego pieniądze przeznaczone na drogi nie są wykorzystywane? Bo urzędnicy wydłużają w nieskończoność procedury przygotowania inwestycji. "Żąda się od nas dodatkowych analiz i stawia coraz to nowe warunki" - tłumaczy w "WSJ Polska" Tadeusz Suwara, prezes warszawskiego Transprojektu.

Według Dariusza Słotwińskiego, dyrektora ds. rozwoju firmy Strabag, opóźnienia będą się pogłębiać. "Realizację części projektów może zablokować unijny program ochrony środowiska Natura 2000. Trasy projektowanych dróg biegną przez tereny objęte tym programem" -ostrzega Słotwiński.

GDDKiA uspokaja, że pieniądze będą lepiej wykorzystane w drugiej połowie roku. Wtedy mają być rozstrzygnięte m.in. przetargi na odcinki autostrad A2 z Konotopy do Strykowa oraz A1 ze Strykowa do Pyrzowic. Niewykluczone, że uda się także wybrać firmę do budowy odcinka A1 Bełk - Świerklany. Drogowcy twierdzą jednak, że podpisanie umów mogą opóźniać protesty firm, które przegrały postępowania.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!