PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Drogie czy tanie budownictwo kolejowe?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
16-08-2017 07:02
Drogie czy tanie budownictwo kolejowe?

Najtańsze są realizacje „prostej” modernizacji torowiska. Z każdym dodatkowym elementem - cena rośnie.

Fot. Shutterstock

Rynek budownictwa kolejowego zmienił się z rynku inwestora na rynek wykonawców. Wszedł w nową fazę  przyspieszenia, zgłaszania nowych ofert przetargowych na budowę. Firmy budowlane i producenci materiałów wreszcie doczekali się hossy, co znacząco odbija się na kosztorysach przetargów.

Formalnie, w tym roku wartość przerobu utrzymuje się na średnio wysokim poziomie. Wyniesie ok. 5,5 mld zł, czyli o 38 proc. więcej niż w 2016 r. Ale ponieważ zarządca infrastruktury ogłasza systematycznie kolejne przetargi, w roku 2018 i w kilku następnych, można spodziewać się, że rynek budownictwa wzrośnie w tym czasie o ponad połowę w stosunku do br.

Wraz z poprzednio rozstrzygniętymi przetargami sprawi to, że już na początku przyszłego roku na rynek trafią zamówienia o łącznej wartości ok. 40 mld zł, czyli ok. 3/4 puli, jaką kolej ma do wydania w bieżącej perspektywie finansowej (alokacja), a do rozliczenia do 2023 r. (66 mld zł).

Co istotne, z oficjalnych zapowiedzi MIB i PKP PLK wynika, że na podobnie wysokim poziomie rynek może utrzymać się prawie do połowy 2025 r. PLK już w przyszłym roku ma określić projekty przewidziane do finansowania z nowej perspektywy finansowej (2021-27), które będą mogły być szybko zamienione na oferty, ogłoszone i rozstrzygnięte, aby z budową ruszyć „na zakładkę” na początku przyszłej dekady.

Firmy budowlane i producenci materiałów wreszcie doczekali się hossy. Niestety, sytuacja ta,  jak każda nierównowaga, niesienie też jeżeli nie zagrożenia, to nowe wyzwania.

Ile kosztuje kilometr torów?


W końcu lipca Eiffage Génie Civil (firma z Grupy Eiffage) w konsorcjum, z brytyjskimi firmami Carillion oraz Kier, wygrała przetarg na budowę dwóch odcinków pierwszego etapu budowy linii kolejowej dużych prędkości HS2, czyli Londyn-Birmingham.

Wartość tego zlecenia wynosi blisko 1,6 mld euro (1,4 mld funtów). Łącznie trasa ma liczyć 80 km długości, wychodzi zatem, że 1 kilometr tej trasy będzie kosztować 20 mln euro, czyli w przeliczeniu - około 84 mln zł/1 km.

Choć media lokalne już ustaliły, że będzie to najdroższej budowana trasa, to rzecz jest względna. Chodzi przecież o linię kolei dużej prędkości, w dodatku biegnącej przez silnie zurbanizowane tereny.

Na polskim podwórku


Pozostawiając ten przykład spoglądamy na polski rynek i przetargi ogłaszane na krajowych torach. Staramy się odpowiedzieć na pytanie, jak to jest w Polsce.

Drogo budujemy czy tanio? I jak sytuacja  się zmienia w czasie? 

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 283 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 911 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP