Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Drogi samorządowe w prywatne ręce - pomysł wciąż żywy

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
03-01-2012 08:24
Drogi samorządowe w prywatne ręce - pomysł wciąż żywy
fot. PTWP

Ubiegłorocznemu, pionierskiemu, ale zakończonemu fiaskiem przetargowi na 12-letnie utrzymanie jednej z dróg wojewódzkiej na Dolnym Śląsku, przyglądały się samorządy w całej Polsce. Dolnośląscy samorządowcy nie zamierzają jednak rezygnować ze swojego pomysłu.

Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ogłosiła przetarg na przebudowę i 12-letnie utrzymanie drogi wojewódzkiej nr 342 z Wrocławia do Obornik Śląskich w połowie sierpnia 2011 r. Podczas kontraktu - w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego - wybrana firma miała pobierać ryczałtowe wynagrodzenie za przebudowę i utrzymanie drogi w wymaganym standardzie letnim i zimowym.
Do złożenia ofert cenowych zaproszono dwanaście podmiotów zainteresowanych przedsięwzięciem, z czego skorzystało sześć. Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum, którego liderem był Pol-Dróg Dolny Śląsk z Oleśnicy (45 mln zł brutto), a najdroższą spółka Bickhardt Bau Polska (115 mln zł brutto). Wśród oferentów znajdowały się też spółki należące do PBG, Mostostalu Zabrze i Strabaga.

Oczekiwania finansowe wykonawców rozminęły się jednak z tym, czego oczekiwał zamawiający i przetarg unieważniono. Dolnośląscy samorządowcy nie rezygnują jednak z pomysłu przekazania dróg w utrzymanie prywatnym firmom.

- Pracujemy nad nowym trybem postępowania; obecnie jest za wcześnie żeby mówić o szczegółach. Niemniej w nowym przetargu przypuszczalnie zostaną wystawione drogi o łącznej długości ok. 200 km - poinformowała portal wnp.pl rzecznik DSDiK, Marta Libner.

Większa ilość dróg w tego typu przetargach była postulowana przez wykonawców jako element, który mógłby przynieść bardziej satysfakcjonującą cenę dla zamawiającego, niż przy małych odcinkach.

- Uważamy, że im większy zakres, tym większa szansa powodzenia. Dodatkowo samorządy powinny zrewidować swoje oczekiwania, które są często bardzo restrykcyjne. Jeśli będą nastawione na partnerską współpracę, to takie projekty mają szanse powodzenia - oceniła dla wnp.pl rzecznik PBG, Kinga Banaszak-Filipiak.

Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, przypomniał w rozmowie z wnp.pl, że w 2010 r. GDDKiA zawarła blisko 400 kontraktów z firmami zewnętrznymi na utrzymanie dróg. Były to jednak przede wszystkim umowy na zimowe bądź letnie utrzymanie, a nie na dbałość o nawierzchnię i jej remonty.

- Podobnie jest w wielu miastach, które nie chcąc utrzymywać własnych służb, corocznie zlecają odśnieżanie i koszenie trawy niezależnym firmom. Szef resortu infrastruktury poparł pomysł, aby każdej oddawanej w tej chwili do użytku nowej autostradzie czy drodze ekspresowej towarzyszył przetarg na kompleksowe nią zarządzanie nią. Także kolejarze zastanawiają się czy zmodernizowanych linii kolejowych nie powierzyć w opiekę utrzymaniową wyspecjalizowanym podmiotom zewnętrznym - podkreślił ekspert.

- Przesunięcie odpowiedzialności na podmiot prywatny zwiększa efektywność i pozwala na oszczędności w dłuższej perspektywie, choć stan dróg samorządowych i tak nakazuje wzrost wydatków na ich remonty. Potrzebna jest także inwentaryzacja stanu przekazywanych dróg, określenie zakresu robót naprawczo-utrzymaniowych, jednakowe standardy utrzymania oraz kontrola ich przestrzegania - podsumował Furgalski.

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP