Drogi samorządowe w opłakanym stanie. Czas na betonową rewolucję?

  • AW
  • Opublikowano: 26 września 2017 - 13:41 | Zaktualizowano: 8 października 2017 - 10:06
Inwestycji wymaga gigantyczna sieć dróg samorządowych o długości przekraczającej 300 tys. km. Samorządy mając ograniczone możliwości, szukają różnych źródeł finansowania, ale też otwierają się na nowe technologie, by uniknąć kosztów remontów w kolejnych latach.

• Aż 80 proc. dróg gminnych i 90 proc. tras powiatowych w Polsce wymaga remontu.

• Część z nich nie ma nawet utwardzonej nawierzchni.

• Zdaniem Zbigniewa Pilcha ze Stowarzyszenia Producentów Cementu z punktu widzenia kosztów, a także przyszłych remontów dla samorządów dobrym rozwiązaniem będzie beton.

 

Transport samochodowy w Polsce bazuje na samorządowych drogach publicznych.

- Same tylko drogi gminne i powiatowe stanowią ok. 88,5 proc. całej sieci dróg w kraju – mówi prof. Jan Deja, dyrektor Biura Stowarzyszenia Producentów Cementu. - Oznacza to, że nie tylko domknięcie luk w trasach ekspresowych, obwodnicach czy autostradach ma istotne znaczenie dla rozwoju gospodarczego i społecznego. Gruntowna modernizacja i rozbudowa sieci dróg lokalnych jest równie istotnym czynnikiem, który będzie miał duży wpływ na dalsze możliwości modernizacji Polski – podkreśla prof. Deja.

Obecny stan lokalnej sieci dróg pozostawia jednak wiele do życzenia.

– Szacujemy, że ok. 80 proc. dróg gminnych, i to zarówno utwardzonych, jak i nieutwardzonych, wymaga remontu – mówi Jacek Brygman, wójt gminy Cekcyn i członek zarządu Związku Gmin Wiejskich RP.

Oznacza to, że stan nawierzchni na blisko 200 tys. km dróg nie jest zadowalający. ZGW RP od lat zabiega o zwiększenie puli środków na inwestycje drogowe w obszarach wiejskich zarówno z funduszy UE jak i krajowych. Wiele jest też do zrobienia na poziomie powiatów. Ostatnie szacunki z 2012 r. wskazywały, że remontów wymaga aż 90 proc. dróg powiatowych, co przekłada się na trasy liczące łącznie 112,6 tys.

Razem inwestycji wymaga gigantyczna sieć dróg samorządowych o długości przekraczającej 300 tys. km.

W tym kontekście kluczowe jest racjonalne wydawanie środków dostępnych na inwestycje w drogi lokalne. Programy regionalne w ramach środków z Unii Europejskiej na lata 2014-2020 oraz Program Rozwoju Obszarów Wiejskich nie są w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb samorządów.

Z drugiej strony dla samorządów istotne jest planowanie w perspektywie wieloletniej, uwzględniającej późniejsze koszty utrzymania remontowanych i modernizowanych dróg.

Beton lepszy od asfaltu?

Rozwiązanie dla samorządów mogą być drogi betonowe, które zdaniem branży cementowej są bezpieczniejsze i tańsze w utrzymaniu niż asfaltowe.

- Drogi wykonane w technologii betonowej są dla samorządów bardzo dobrym rozwiązaniem, gdyż prawidłowo wykonane mogą być eksploatowane bez gruntownego remontu nawet przez 40 lat. Są też bezpieczniejsze, gdyż beton lepiej niż asfalt odbija światło, co ma szczególne znaczenie w okresie roku szkolnego, który charakteryzuje się wzmożonym ruchem oraz znacznym pogorszeniem widoczności pieszych jesienią i zimą - argumentuje Zbigniew Pilch, szef marketingu Stowarzyszenia Producentów Cementu.

- Jasna nawierzchnia betonowa doskonale sprawdza się na drogach lokalnych i wiejskich, a więc wszędzie tam, gdzie nie ma oświetlenia drogowego lub jest ono niewystarczające. Lepsza widoczność ma znaczenie nie tylko dla kierujących pojazdami, ale również zwiększa bezpieczeństwo pieszych na drodze lub poboczu – dodaje Pilch.

Samorządy kalkulują

W Polsce nadal aż 45 proc. sieci dróg gminnych w ogóle nie ma nawierzchni utwardzonej. Coraz więcej samorządów, kierując się rachunkiem ekonomicznym, przekonuje się do technologii betonowej jako alternatywy do podatnej na powstawanie kolein i droższej w utrzymaniu w perspektywie wieloletniej nawierzchni asfaltowej.

– Wszystkie nowe drogi zrealizowaliśmy w technologii betonowej – mówi Leszek Skowron, wójt gminy Korzenna, gdzie w ciągu ostatnich 10 lat powstało ok. 50 km gminnych dróg betonowych. – Na poziomie kosztorysu są praktycznie niezauważalne różnice, a nasze doświadczenia w ich utrzymaniu wskazują, że są one niemal bezobsługowe, zaś dzięki trwałości wydatki na ewentualne remonty są znacznie mniejsze – podkreśla wójt.

W opinii Instytutu Badawczego Dróg i Mostów dobrze, że mamy w Polsce dostępne technologie zarówno asfaltowe, jak i betonowe. Ważne, by z tych możliwości korzystać i naprawiać drogi.

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!