Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Drogi betonowe tańsze i lepsze dla środowiska niż asfaltowe?

Autor: wnp.pl (TE)
08-10-2015 13:50
Drogi betonowe tańsze i lepsze dla środowiska niż asfaltowe?
Fot. (mat. pras. Stowarzyszenie Producentów Cementu)

635 mln zł zaoszczędzi Polska dzięki budowie części dróg w technologii betonowej. Przedstawione przez GDDKiA analizy potwierdzają, że drogi betonowe są trwalsze i tańsze od asfaltowych - podkreśla Stowarzyszenie Producentów Cementu, podpierając się dodatkowo opinią Instytutu Techniki Budowlanej.

To kolejna wymiana argumentów pomiędzy zwolennikami i przeciwnikami planów GDDKiA, która w ramach nadchodzących inwestycji chce wybudować co najmniej 809 km dróg o nawierzchni betonowej.
Wcześniej, w czerwcu 2015 r., swoje wyliczenia prezentowało Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych.

Zobacz więcej: Jak branża asfaltowa chce powstrzymać drogi betonowe

Spalanie niższe nawet o 10 proc.

- Wysokie koszty środowiskowe utrzymania dróg asfaltowych niwelują ich niższy wpływ na efekt cieplarniany w fazie produkcji i wybudowania. Kiedy weźmiemy pod uwagę potencjalnie znacznie niższe nakłady na utrzymanie drogi dla nawierzchni betonowych, okazuje się, że są one bardziej przyjazne dla środowiska - skomentował Michał Piasecki z Instytutu Techniki Budowlanej, cytowany w komunikacie SPC.

Jak wynika z badań Instytutu Techniki Budowlanej, wysokie koszty środowiskowe utrzymania dróg asfaltowych niwelują ich niski wpływ na efekt cieplarniany w fazie wybudowania.

- Badania ITB pokazują, że największa ilość emisji powstaje w fazie użytkowania drogi (ruch komunikacyjny), a nie w fazie jej wytworzenia - podało SPC.

- Biorąc pod uwagę, że nawierzchnie betonowe stawiają niższy opór toczenia, współczynnik redukcji spalania paliw dla dróg betonowych wynosi minimum 0,5 proc. w stosunku do dróg asfaltowych, a w przypadku pojazdów ciężarowych może sięgnąć nawet 10 proc. - dodało.

Jak podkreślono, zmniejszenie zużycia paliwa o 0,5 proc. w okresie 30 lat dla 1 km autostrady zmniejszy emisję CO2 o 1154 ton ekwiwalentu CO2, czyli mniej więcej tyle, ile wynoszą nakłady na wybudowanie drogi.

Natomiast redukcja 10 proc. zużycia paliwa dla pojazdów ciężkich pozwoli zaoszczędzić 10760 t ekwiwalentu CO2 (pięć razy tyle co nakłady środowiskowe na budowę).

Ponadto mniejsze oddziaływanie na środowisko dróg betonowych wynika także z całkowitego i bezpiecznego recyklingu - beton z rozbiórki drogi można w 100 proc. wykorzystać w budownictwie.

Ze względu na jasny kolor nawierzchni mniejsza jest również ilość energii potrzebnej na oświetlenie drogi, a wydatki z tym związane są nawet o 40 proc. niższe niż na drogach asfaltowych.

KOMENTARZE (37)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP