Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Drogi betonowe nie takie straszne jak twierdzą budowlańcy?

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
11-12-2014 09:44
Drogi betonowe nie takie straszne jak twierdzą budowlańcy?

Budowa drogi w technologi betonowej.

fot. Stowarzyszenie Producentów Cementu

Niepokój, dotyczący planowanej przez GDDKiA budowy ok. 850 km dróg o nawierzchni betonowej, jest w moim odczuciu mocno nieuzasadniony, a w niektórych przypadkach wypowiedzi na ten temat wydają się nieszczere i wręcz fałszywe - ocenił w rozmowie z portalem wnp.pl Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu.

Jak stwierdził Deja, plany GDDKiA to krok w stronę normalności i równowagi pomiędzy technologiami asfaltową i betonową.
- Obecnie mamy już blisko 600 km dróg ekspresowych i autostrad o nawierzchni betonowej, które się świetnie sprawdzają. Na rynku nie brakuje firm, które potrafią takie nawierzchnie projektować i realizować - powiedział Deja.

Przypomniał, że niektórzy podnoszą argument, że branża budowlana nastawiła się na budowę dróg w nawierzchni asfaltowej i poczyniła inwestycje w tym zakresie.

Wskazał, że nowoczesny zestaw do układania nawierzchni betonowych, o wydajności do nawet 3 km na dobę, to koszt ok. 3-3,5 mln euro.

- Tymczasem średni koszt realizacji kilometra drogi ekspresowej w Polsce w ramach ubiegłej perspektywy unijnej wynosił ok. 9,6 mln euro. Dlatego też nie można powiedzieć, że jest to bariera rozwojowa nie do przejścia. Poza tym, na rynku nie brakuje sprzętu, który został zakupiony w ostatnich latach - podkreślił Deja.

W jego opinii, na inwestycje drogowe należy patrzeć nie tylko przez pryzmat samego kosztu budowy, ale również późniejszej eksploatacji.

- Obecnie można powiedzieć, że nawet zapisy nowej dyrektywy europejskiej o zamówieniach publicznych stwarzają szersze możliwości do stosowania nawierzchni betonowych - właśnie z uwagi na preferowanie wysokiej jakości i niższych łącznych kosztów budowy i eksploatacji, tzw. whole life costs - zaznaczył Deja.

Dodał, że takie podejście jest również zgodne z dobrze rozumianymi zasadami zrównoważonego rozwoju.

- Zalety technologii betonowej, czyli m.in. trwałość rzędu 40-50 lat, brak koleinowania oraz lepsza widoczność w nocy, w trudnych warunkach pogodowych są niezaprzeczalne. Ma to ogromne znaczenie przy prognozowanym wzroście natężenia ruchu, w tym także ciężkich samochodów ciężarowych - wyliczył Deja.

- Atutem betonu jest również to, że można go łatwo poddać pełnemu recyklingowi bez zagrożenia dla środowiska. Beton jest materiałem produkowanym z lokalnych zasobów - cementu i kruszyw - powiedział.

Jak podkreślił, przez lata opinia publiczna była „karmiona” informacjami, że beton jest bardzo drogi na etapie budowy, m.in. rzucano hasła, że jest o 20 proc. droższy od asfaltu.

KOMENTARZE (9)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP