PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Drogi betonowe na równi z asfaltowymi?

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
17-06-2013 11:31
Drogi betonowe na równi z asfaltowymi?

Autostrad A4 Wrocław - Legnica.

fot. Stowarzyszenie Producentów Cementu

Mamy w Polsce coraz więcej nie tylko dróg lokalnych, ale także odcinków tras ekspresowych oraz autostrad o nawierzchni betonowej. Inwestorzy zaczynają traktować tego typu nawierzchnie na równi z asfaltowymi - powiedział portalowi wnp.pl Andrzej Balcerek, prezes Grupy Górażdże.

Balcerek, który jest także członkiem zarządu Stowarzyszenia Producentów Cementu, podkreślił, że jest to także efekt wieloletniej promocji tej technologii.
Pod koniec lat 90. Stowarzyszenie rozpoczęło akcję promocyjną dotyczącą budowy betonowych dróg lokalnych. Od tego momentu powstało ich w Polsce ponad 400 km betonowych dróg lokalnych.

Natomiast największą inwestycją ostatnich lat, którą zrealizowano w technologii betonowej, jest oddany do użytku w grudniu 2011 r. 106-kilometrowy odcinek autostrady A2 z Nowego Świecka do Tomyśla, którego koncesjonariuszem jest Autostrada Wielkopolska.

Jego budowniczowie, konsorcjum Strabaga i Kulczyk Holding, podkreślali, powołując się na niemieckiego doświadczenia, że po 23 latach użytkowania, wskaźnik napraw dla nawierzchni betonowej wynosi 5 proc, w przeciwności do 80-100 proc. dla asfaltowej.

- Zachodnie doświadczenia pokazały, że długoterminowo koszt eksploatacji drogi betonowej - mimo nieco wyższych kosztów budowy - jest o ok. 30 procent niższy niż w przypadku asfaltów. Rachunek ciągniony zatem bezsprzecznie przemawia na korzyść betonu - zaznaczył Andrzej Balcerek.

Niedawno ruszyła budowa 44-kilometrowego odcinka autostrady A1 pomiędzy Strykowem i Tuszynem, który ma posiadać nawierzchnię betonową.

Z kolei jesienią ubiegłego roku oddano do użytku 61-kilometrowy, betonowy odcinek drogi S8 z Piotrkowa Trybunalskiego do Rawy Mazowieckiej. Obecnie betonowe odcinki autostrad istnieją też między Wrocławiem a Olszyną (A18) i Jędrzychowicami (A4).

Stowarzyszenie Producentów Cementu podaje, że na odcinkach dróg o natężeniu 20 tys. pojazdów na dobę opłaca się budować nawierzchnie betonowe.

Mają one wysoką nośność, która znacznie przekracza 11,5 tony na oś, a także nie ulegają koleinowaniu. Z drugiej strony są jednak bardziej hałaśliwe i dlatego raczej nie powinny być stosowane w miastach.

Tomasz Elżbieciak

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 217 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP