PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Drogi betonowe: gdzie powstaną i dlaczego - szczegółowy plan

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
14-01-2015 12:26
Drogi betonowe: gdzie powstaną i dlaczego - szczegółowy plan

Autostrada A4 Wrocław-Legnica o nawierzchni betonowej

fot. (mat. pras. Stowarzyszenie Producentów Cementu)

Plany budowy w najbliższych latach 810 km tras szybkiego ruchu o nawierzchni betonowej, czyli ok. 27 proc. dróg przewidzianych do realizacji w nowej perspektywie finansowej UE, budzą skrajne emocje. Przedstawiamy listę inwestycji przewidzianych do realizacji w technologii betonowej oraz kryteria, którymi kierowała się GDDKiA przy ich wyborze.

Drogi betonowe nie takie straszne jak twierdzą budowlańcy?

Drogi betonowe nie powinny odbić się na cenach materiałów

Krytycy wskazują, że branża, która ledwo się podniosła się po kryzysie ostatnich lat, została zaskoczona decyzją o budowie dróg betonowych. W tej technologii niektórzy upatrują zagrożenia dla firm z polskim kapitałem, które nie mają odpowiednich referencji, a ponadto nie stać ich na zakup nowego sprzętu.

Entuzjaści zaznaczają natomiast, że nie brakuje krajowych wykonawców, którzy wykonują drogi betonowe na europejskim poziomie. Prócz tego nawierzchnia to tylko mała część (ok. 10 proc. całkowitych kosztów) dużego wolumenu prac związanych budową dróg.

Strona rządowa konsekwentnie podkreśla, że technologie betonowa i asfaltowa są równorzędne i w takim sam sposób powinny być rozwijane, a decyzja o wyborze danej nawierzchni powinna być poprzedzoną analizą ekonomiczną oraz techniczną.

Ceny wykonawstwa dróg w obu technologiach zaczynają być podobne, a jednocześnie koszt utrzymania dróg betonowych - według istniejących doświadczeń - jest o ok. 30 proc. niższy.

Wśród głównych zalet nawierzchni betonowych wymieniana jest trwałość, która wynosi co najmniej 30 lat. Drogi betonowe mają też niską podatność na wysokie i niskie temperatury oraz dużą odporność na obciążenie. Dlatego odcinki w tej technologii mają powstać wokół dużych miast oraz w ciągu tras o wysokim ruchu ciężarowym.

Do realizacji w technologii betonowej zarekomendowano następujące odcinki:

- A1 Tuszyn - Częstochowa - Pyrzowice: 138,5 km

- A2 Lubelska - Mińsk Mazowiecki: 14,6 km

- S2 Południowa Obwodnica Warszawy (w. Puławska - w. Lubelska): 18,5 km

- S5 odcinki: w. Aleksandrowo (w. Bydgoszcz-Północ) - Bydgoszcz - Szubin: 37,9 km

- S6 Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta: 32,7 km



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


48 967 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP