PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Drogi asfaltowe bardziej przyjazne dla klimatu niż betonowe?

Autor: wnp.pl (TE)
15-04-2015 12:16
Drogi asfaltowe bardziej przyjazne dla klimatu niż betonowe?
Fot. PTWP (Piotr Waniorek)

Budowa dróg asfaltowych wymaga mniejszych nakładów energetycznych, a przy ich realizacji emitowana jest znacznie mniejsza ilość gazów cieplarnianych niż w przypadku dróg betonowych - uważa Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych.

- W związku z wymaganiami gospodarki niskoemisyjnej i koniecznością ograniczania negatywnego oddziaływania produkcji na środowisko przemysł asfaltowy wciąż pracuje nad nowoczesnymi technologiami mieszanek asfaltowych, dzięki którym możliwa jest dalsza redukcja zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji - podało PSWNA.
Dodało, że zastosowanie asfaltu drogowego WMA (Warm Mix Asphalt) pozwala na obniżenie temperatury produkcji o 30 stopni Celsjusza, co przekłada się na oszczędność energii o 25 proc. i przyczynia się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 40-50 proc.

- Analizując dostępne dane dotyczące emisji dwutlenku węgla można śmiało powiedzieć, że wybór nawierzchni asfaltowych do budowy dróg jest znacznie bardziej ekologiczny niż wybór nawierzchni cementowych - stwierdził cytowany w komunikacie Andrzej Wyszyński, prezes PSWNA.

Według przytoczonych przez PSWNA danych Mineral Products Association, emisja CO2 podczas produkcji tony asfaltu jest 25 razy mniejsza niż podczas produkcji 1 tony cementu - dla asfaltu ma ona wynosić 27 kg CO2 na tonę przy 694 kg CO2 dla tony cementu.

PSWNA wskazało też, że według badań kanadyjskich, ślad węglowy - całkowita suma emisji gazów cieplarnianych - mierzony w całym cyklu życia nawierzchni jest ponad trzykrotnie mniejszy dla autostrady asfaltowej niż dla nawierzchni betonowej.

- W badaniach tych całkowita emisja cieplarniana wyrażona została poprzez wskaźnik CO2e - ekwiwalent dwutlenku węgla mierzony w pełnym cyklu życia nawierzchni przewidzianym na 50 lat, tzn. od momentu „narodzin materiałów” poprzez kolejne etapy realizacji inwestycji, jak również w czasie jej eksploatacji i utrzymania - podało PSWNA.

- W przypadku autostrady asfaltowej w ramach jej utrzymania założono całkowitą wymianę nawierzchni, a mimo to emisja CO2 dla tej konstrukcji jest wielokrotnie niższa. Do obliczeń przyjęto klasyczne konstrukcje nawierzchni - dodało.

Stowarzyszenie podkreśliło, że w tych badaniach nie brano pod uwagę potencjału w zakresie oszczędności energii i redukcji oparów, które dają mieszanki mineralno-asfaltowe „na zimno”, „na ciepło” o obniżonej temperaturze produkcji, czy wykorzystanie materiału z recyklingu.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP