Ustawa Prawo zamówień publicznych w art. 86 ust. 3 zobowiązuje zamawiającego do podania bezpośrednio przed otarciem ofert kwoty jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
Użycie przez ustawodawcę odmiennych sformułowań - w art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych „zamawiający może przeznaczyć” i w art. 86 ust. 3 tej ustawy „zamawiający zamierza przeznaczyć” - stwarza możliwość dokonywania zmian finansowych w okresie między datą otwarcia ofert a datą rozstrzygnięcia postępowania o zamówienie publiczne.
Przepisy ustawy dopuszczają zatem możliwość bieżącego reagowania, również po otwarciu ofert, na zachodzące zmiany sytuacji finansowej jednostki przeprowadzającej postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego. Jest to tym bardziej uzasadnione, że pomiędzy otwarciem ofert a wyborem oferty najkorzystniejszej może upłynąć nawet kilka miesięcy.
Nie ulega zatem wątpliwości, że kwota podana bezpośrednio przed otwarciem ofert może ulec zarówno zwiększeniu jak i zmniejszeniu w stosunku do pierwotnych, podanych bezpośrednio przed otwarciem ofert możliwości finansowych Zamawiającego.
W konsekwencji możliwe jest unieważnienie postępowania o zamówienie publiczne w oparciu o art. 93 ust. 1 pkt. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych, w przypadku pogorszenia się możliwości finansowych zamawiającego. Koniecznym jest jednak rzetelne uzasadnienie przez zamawiającego okoliczności wpływających na zmniejszenie jego możliwości finansowych.
Zgodnie z wyrokiem Sądu Okręgowego w Siedlcach (wyrok z dnia 30 października 2005 r. sygn. akt: II Ca 484/04) unieważnienie postępowania na skutek zmniejszenia wysokości posiadanych środków jest dopuszczalne wówczas gdy „uszczuplenie tych środków” wynika z okoliczności nieprzewidzianych i niezależnych od Zamawiającego.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Dopuszczalność zmiany kwoty przeznaczonej na realizację zamówienia