PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dolina Rospudy cała, i Augustów odetchnie

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
27-03-2009 16:43

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wystąpiła z wnioskiem do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy Augustowa. Jest to więc przedostatni etap do pokonania impasu - trwającego już cztery lata - w sprawie tej inwestycji i wyciszenia konfliktów społecznych.

Informując o tym minister ochrony środowiska Maciej Nowicki przypomniał, że przełomowym momentem było zwołanie w styczniu ub.roku posiedzenia okrągłego stołu z udziałem przedstawicieli: Augustowa, organizacji ekologicznych oraz GDDKiA. Omówiono wtedy i uzgodniono sześć możliwych wariantów przebiegu spornego odcinka drogi, co zresztą było wcześniej przedmiotem rozpraw sądowych.
W marcu 2007 r. Komisja Europejska pozwała Polskę do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu dowodząc, że forsowanie jednej koncepcji trasy jest niezgodne z przepisami unijnymi, a w cztery miesiące później - wniosła do ETS pozew o wstrzymanie prac związanych z budową obwodnicy. W kolejnych miesiącach wpierw Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję poprzedniego ministra środowiska (z 2005 r.) uzgadniającą poprowadzenie obwodnicy Augustowa przez dolinę Rospudy, następnie uchylił decyzję środowiskową z 2007 r. wojewody podlaskiego. Ostatecznie w grudniu 2008 r. WSA w Warszawie uchylił pozwolenie na budowę obwodnicy Augustowa.

Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk powiedział, że decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych RDOŚ w Białymstoku należy spodziewać się w ciągu trzech miesięcy. Aby skrócić procedury, nie czekając na tamtą decyzję MI uruchomi przetarg na wykonanie dokumentacji technicznej inwestycji.

- Jeżeli nie napotkamy nieprzewidziane trudności, obwodnica Augustowa zostanie oddana do użytku do końca 2013 roku - podkreślił minister Grabarczyk.

Dodał on także, że jeszcze nie zostało rozstrzygnięte, który wariant przebiegu obwodnicy będzie realizowany. Jednak z treści specjalnego raportu („O oddziaływaniu na środowisko obwodnicy Augustowa w ciągu drogi krajowej nr 8”), sporządzonego przez firmę DHV Polska na zlecenie rządu wynika, że preferowane są tzw. warianty: III i IIIA.

Pierwszy z nich zakłada, że całość projektowanego odcinka drogi S8 Augustów-Suwałki o długości 34,5 km leżeć będzie w korytarzu drogowym Via Baltica, a krótki odcinek w dolinie Rospudy będzie przechodził przez miejscowość Raczki. W wariancie IIIA - odcinek ten może być dłuższy, pomiędzy Raczkami a Suwałkami. W pierwszym z nich Via Baltica przebiegać ma na trasie Budzisko-Suwałki-Białystok-Warszawa, a w drugim rozpatrywanym - Budzisko-Suwałki-Ełk-Łomża-Warszwa. Każdy z nich ma też tzw. podwarianty techniczne, tj. odcinek przez Dolinę Rospudy ma przebiegać albo estakadą, mostem podwieszonym lub tunelem.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


47 931 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP