PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dobry czas dla dróg betonowych

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
03-01-2012 08:34
Dobry czas dla dróg betonowych

Autostrada A4 Wrocław-Legnica o nawierzchni betonowej (

fot. Stowarzyszenie Producentów Cementu)

Na początku grudnia 2011 r. oddano do użytku 106-kilometrowy odcinek autostrady A2 z Nowego Świecka do Tomyśla, którego nawierzchnię wykonano z betonu. Trwają też inne budowy dróg o tego typu nawierzchni.

Budowa odcinka Nowy Tomyśl-Świecko rozpoczęła się w lipcu 2009 r. Jego wykonawcą było konsorcjum Strabaga i Kulczyk Holding. Budżet projektu wyniósł prawie 1,3 mld euro, co daję ok. 12 mln euro za kilometr autostrady.
Nawierzchnia trasy została wykonana w technologii betonowej, która ma gwarantować znacznie lepszą wytrzymałość. Wykonawca prac, powołując się na niemieckie doświadczenia, podkreśla, że po 23 latach użytkowania, wskaźnik napraw dla nawierzchni betonowej wynosi 5 proc, w przeciwności do 80-100 proc. dla asfaltowej.

- Jako producenci cementu cieszymy się z tego, że już od kilku lat nawierzchnia z betonu cementowego jest traktowana jako uzasadniona alternatywa dla rozwiązań asfaltowych - powiedział w rozmowie z portalem wnp.pl dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu, Jan Deja.

Przypomniał, że poza oddanym niedawno odcinkiem A2 w technologii betonowej jest budowany m.in. 60-kilometrowy odcinek S8 czy 44-kilometrowy odcinek A1 Stryków-Tuszyn. Trwa też realizacja odcinka ekspresówki od Wrocławia w stronę Łodzi. Istnieje szansa, że w betonie będzie również budowany 140-kilometrowy fragment A1 Tuszyn-Pyrzowice.

- W Polsce jest miejsce dla technologii zarówno betonowych, jak i asfaltowych. Na odcinkach dróg o natężeniu 20 tys. pojazdów na dobę opłaca się budować nawierzchnie betonowe. Wybór technologii budowania powinien opierać się o pełne koszty inwestycji oraz jej późniejszej eksploatacji - podkreślił Deja.

- Zakładając okres eksploatacji rzędu 30 lat - co wykazały badania w Niemczech, Czechach czy Polsce - nawierzchnie betonowe są bardzo konkurencyjne. Musimy pamiętać Polskę, jako kraj na dorobku, nie stać na remontowanie dróg w kilka lat po ich oddaniu do użytku - podsumował.

Czytaj też: Rekordowy rok dla cementowni. Kolejne lata też mogą być dobre



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


47 931 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP