Dobra infrastruktura zmniejsza ryzyko wypadków

Dobra infrastruktura zmniejsza ryzyko wypadków
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Błędy infrastruktury drogowej to jedna z głównych przyczyn powstawania wypadków drogowych i ich ciężkości (liczba rannych i zabitych). W raportach powypadkowych stan infrastruktury drogowej rzadko podawany jest jako bezpośrednia przyczyna wypadków, jednak to nieprawidłowości na drogach (m.in. w kształtowaniu i zarządzaniu infrastrukturą drogową) sprzyjają popełnianiu przez uczestników ruchu błędów, stając się tym samym bardzoważną, pośrednią przyczyną wypadków.

Jak wynika z Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020 (NPBRD 2013-2020) spośród wszystkich rodzajów wypadków drogowych, najczęściej dochodzi do zderzeń bocznych. Stanowią one 28% wszystkich wypadków. Jednak najwięcej osób ginie w wyniku najechania na pieszego - 33%. Kolejnym poważnym problemem jest bardzo duża liczba zderzeń czołowych ze skutkiem śmiertelnym - 18% wszystkich zabitych oraz najechanie na twardą przeszkodę w otoczeniu drogi - drzewo, słup/znak - 17%. Z powyższych danych wynika, że otoczenie i wyposażenie dróg jest w dalszym ciągu powodem wielu śmiertelnych wypadków w kraju.

Przeszkody zagrażające bezpieczeństwu ruchu drogowego nie są w dostatecznym stopniu eliminowane.

Odcinki o dużym ryzyku

Biorąc pod uwagę przyczyny wypadków na polskich drogach, występujące na drogach główne problemy to:
  • wypadki w porze ograniczonej widoczności - 51% ogółu zabitych. Ryzyko wystąpienia wypadku w nocy jest o ponad 60% większe niż w ciągu dnia, a w przypadku pieszych na drogach zamiejskich aż 8 razy większe niż w ciągu dnia. W nocy wyraźnie wzrasta także ryzyko wypadków związanych z najechaniem pojazdu na przeszkodę,

  • odcinki o ryzyku dużym i bardzo dużym stanowią ponad 73% całej długości sieci dróg krajowych (w odniesieniu liczby zabitych do pracy przewozowej), co potwierdza bardzo zły poziom bezpieczeństwa. Należy zwrócić uwagę, że dotyczy to dróg krajowych, na których wdraża się najwięcej działań poprawiających bezpieczeństwo, ale nadal nie są to działania prowadzone w wystarczającym zakresie.
Czynniki zagrożenia

Oddziaływanie drogi na stan bezpieczeństwa ruchu jest uzależnione od specyfiki sieci drogowej, odniesionej do obszaru całego kraju, jak i poszczególnych województw i miast. W procesie rozwoju systemu transportowego istotny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego mają działania planistyczno projektowe. Nie uwzględnienie czynnika bezpieczeństwa ruchu drogowego na etapie planistycznym jest pierwotną przyczyną powstawania zjawisk niekorzystnie wpływających na to bezpieczeństwo. Należą do nich:
  • brak lub niski poziom integracji transportu zbiorowego, co powoduje gwałtowne zmniejszanie się udziału podróży transportem zbiorowym,

  • wielofunkcyjność przeważającej części głównych dróg i ulic, mieszana struktura potoków pojazdów na drogach (szybkie samochody osobowe i ciężarowe, ciągniki, rowery i ruch pieszy),

  • brak dobrze zorganizowanych parkingów samochodowych i rowerowych w pobliżu przystanków, zachęcających do jazdy systemem Park and Ride,

  • brak (poza krótkimi odcinkami) układów dróg rowerowych łączących obszary mieszkaniowe z dworcami i przystankami, obszarami usług i rekreacji,

  • próby naprawiania złych rozwiązań planistycznych lub geometrycznych skomplikowaną organizacją ruchu, co powoduje tzw. przeznakowanie drogi.
Niektóre z powyższych zjawisk wynikają z niejasno sformułowanych, lub nieprzystających do współczesnych potrzeb, wytycznych projektowania dróg i ulic.

Konieczne działania w zakresie BRD

Poprawa bezpieczeństwa wymaga wdrożenia zmian infrastrukturalnych:

a) uspokajających ruch,
b) redukujących wypadki spowodowane zderzeniami czołowymi,
c) redukujących wypadki z udziałem pieszych i rowerzystów.

Zadaniem podmiotów odpowiedzialnych zabudowę infrastruktury i organizację ruchu jest wprowadzanie bardziej bezpiecznych rozwiązań infrastrukturalnych szczególnie w odniesiniu do skrzyżowań i przekrojów poprzecznych drogi. W tym konieczne jest m.in. usuwanie błędów infrastruktury drogowej powodujących powstawanie odcinków o największym ryzyku wystąpienia ofiar śmiertelnych, a także praktyczne wdrożenie koncepcji tzw. dróg wybaczających, czyli wyposażonych w środki bezpieczeństwa biernego oraz pozbawionych niebezpiecznych przeszkód bocznych.

Nowym trendem są tzw. drogi samoobjaśniające - czyli z łatwo rozpoznawalną funkcją i sposobem użytkowania, segregujące ruch z uwagi na użytkowników i prędkość. W Narodowym Programie BRD 2013-2020 wskazano także, że poprawa bezpieczeństwa na drogach może być osiągnięta poprzez wdrażanie infrastruktury ITS w systemie zarządzania ruchem. W NPBRD 2013-2020 zalecono dalsze badania wpływu stosowania ITS-ów na bezpieczeństwo ruchu drogowego i wypracowanie praktycznych rekomendacji i ocen skuteczności stosowanych rozwiązań.

Elementem poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów jest też przebudowa chodników i budowa dróg rowerowych wraz dodatkowymi środkami ochronnymi.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dobra infrastruktura zmniejsza ryzyko wypadków

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!