Błędy infrastruktury drogowej to jedna z głównych przyczyn powstawania wypadków drogowych i ich ciężkości (liczba rannych i zabitych). W raportach powypadkowych stan infrastruktury drogowej rzadko podawany jest jako bezpośrednia przyczyna wypadków, jednak to nieprawidłowości na drogach (m.in. w kształtowaniu i zarządzaniu infrastrukturą drogową) sprzyjają popełnianiu przez uczestników ruchu błędów, stając się tym samym bardzoważną, pośrednią przyczyną wypadków.
Przeszkody zagrażające bezpieczeństwu ruchu drogowego nie są w dostatecznym stopniu eliminowane.
Odcinki o dużym ryzyku
Biorąc pod uwagę przyczyny wypadków na polskich drogach, występujące na drogach główne problemy to:
- wypadki w porze ograniczonej widoczności - 51% ogółu zabitych. Ryzyko wystąpienia wypadku w nocy jest o ponad 60% większe niż w ciągu dnia, a w przypadku pieszych na drogach zamiejskich aż 8 razy większe niż w ciągu dnia. W nocy wyraźnie wzrasta także ryzyko wypadków związanych z najechaniem pojazdu na przeszkodę,
- odcinki o ryzyku dużym i bardzo dużym stanowią ponad 73% całej długości sieci dróg krajowych (w odniesieniu liczby zabitych do pracy przewozowej), co potwierdza bardzo zły poziom bezpieczeństwa. Należy zwrócić uwagę, że dotyczy to dróg krajowych, na których wdraża się najwięcej działań poprawiających bezpieczeństwo, ale nadal nie są to działania prowadzone w wystarczającym zakresie.
Oddziaływanie drogi na stan bezpieczeństwa ruchu jest uzależnione od specyfiki sieci drogowej, odniesionej do obszaru całego kraju, jak i poszczególnych województw i miast. W procesie rozwoju systemu transportowego istotny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego mają działania planistyczno projektowe. Nie uwzględnienie czynnika bezpieczeństwa ruchu drogowego na etapie planistycznym jest pierwotną przyczyną powstawania zjawisk niekorzystnie wpływających na to bezpieczeństwo. Należą do nich:
- brak lub niski poziom integracji transportu zbiorowego, co powoduje gwałtowne zmniejszanie się udziału podróży transportem zbiorowym,
- wielofunkcyjność przeważającej części głównych dróg i ulic, mieszana struktura potoków pojazdów na drogach (szybkie samochody osobowe i ciężarowe, ciągniki, rowery i ruch pieszy),
- brak dobrze zorganizowanych parkingów samochodowych i rowerowych w pobliżu przystanków, zachęcających do jazdy systemem Park and Ride,
- brak (poza krótkimi odcinkami) układów dróg rowerowych łączących obszary mieszkaniowe z dworcami i przystankami, obszarami usług i rekreacji,
- próby naprawiania złych rozwiązań planistycznych lub geometrycznych skomplikowaną organizacją ruchu, co powoduje tzw. przeznakowanie drogi.
Konieczne działania w zakresie BRD
Poprawa bezpieczeństwa wymaga wdrożenia zmian infrastrukturalnych:
a) uspokajających ruch,
b) redukujących wypadki spowodowane zderzeniami czołowymi,
c) redukujących wypadki z udziałem pieszych i rowerzystów.
Zadaniem podmiotów odpowiedzialnych zabudowę infrastruktury i organizację ruchu jest wprowadzanie bardziej bezpiecznych rozwiązań infrastrukturalnych szczególnie w odniesiniu do skrzyżowań i przekrojów poprzecznych drogi. W tym konieczne jest m.in. usuwanie błędów infrastruktury drogowej powodujących powstawanie odcinków o największym ryzyku wystąpienia ofiar śmiertelnych, a także praktyczne wdrożenie koncepcji tzw. dróg wybaczających, czyli wyposażonych w środki bezpieczeństwa biernego oraz pozbawionych niebezpiecznych przeszkód bocznych.
Nowym trendem są tzw. drogi samoobjaśniające - czyli z łatwo rozpoznawalną funkcją i sposobem użytkowania, segregujące ruch z uwagi na użytkowników i prędkość. W Narodowym Programie BRD 2013-2020 wskazano także, że poprawa bezpieczeństwa na drogach może być osiągnięta poprzez wdrażanie infrastruktury ITS w systemie zarządzania ruchem. W NPBRD 2013-2020 zalecono dalsze badania wpływu stosowania ITS-ów na bezpieczeństwo ruchu drogowego i wypracowanie praktycznych rekomendacji i ocen skuteczności stosowanych rozwiązań.
Elementem poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów jest też przebudowa chodników i budowa dróg rowerowych wraz dodatkowymi środkami ochronnymi.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Dobra infrastruktura zmniejsza ryzyko wypadków