Dobiega końca przebudowa falochronu wschodniego w Świnoujściu

Dobiega końca przebudowa falochronu wschodniego w Świnoujściu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dobiega końca przebudowa falochronu wschodniego w Świnoujściu, który m.in. osłani powstający tu gazoport. Inwestycja ma też przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa żeglugi na podejściu do portów Szczecin-Świnoujście. Jej koszt to 54 mln zł.

Efektem prac rozpoczętych w 2009 r. jest wzmocnienie 1462 m falochronu powstałego blisko 200 lat temu - poinformował w czwartek w Świnoujściu inżynier kontraktu Władysław Janas.

Budowla została także przystosowana do toru wodnego, który prowadzi do portu w Szczecinie i Świnoujściu o głębokości 14,5 m.

Janas dodał, że pozostało jeszcze do zrobienia ok. 2 proc. planowanego zakresu prac. Inwestycja prowadzona przez Urząd Morski w Szczecinie ma być zakończona pod koniec lipca br.

Jak tłumaczył inżynier kontraktu, miesięczne opóźnienie to efekt odkrycia podczas prac wraku przedwojennego niemieckiego promu desantowo-artyleryjskiego i konieczność jego wydobycia.

Wykonawcą przebudowy falochronu jest konsorcjum firm Hydrobudowa Gdańsk oraz Energopol Szczecin.

Budowa wymagała m.in. sprowadzenia ok. 100 tys. ton kamienia z głębi kraju, a także z Norwegii. W związku z tą inwestycją dna morskiego wydobyto 55 tys. m sześc. piachu. Pod wodą ułożono ok. 5 tys. tzw. materacy gabionowych wypełnionych kamieniami. Przy inwestycji pracowały wyspecjalizowane ekipy nurków i archeologów podwodnych. Wydobyto artefakty, w tym części okrętów oraz ich uzbrojenia.

Przeprowadzono też pomiary - z dokładnością do kilku centymetrów - hydrograficzne i geodezyjne przy pomocy specjalistycznych urządzeń GPS.

Inwestycję nadzorują eksperci ochrony środowiska.

Całkowity koszt inwestycji ma się zamknąć kwotą 54 mln zł, z czego 46 mln zł to fundusze europejskie. Ma ona przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa żeglugi na podejściu do portów Szczecin- Świnoujście.

Świnoujski falochron wschodni wybudowano w XIX w. z piasku i kamieni wzmocnionych konstrukcją betonową. Stale był narażony na niszczące działanie morza, wymagał gruntownego wzmocnienia, m.in. poprzez układanie na nim materacy gabionowych.

Przebudowa falochronu wschodniego to także część inwestycji, jaką jest budowa terminalu przeładunkowego gazu LNG, czyli gazoportu. Falochron ma osłaniać budowany port zewnętrzny od strony ujścia Świny.

Terminal LNG w Świnoujściu, którego częścią będą dwa zbiorniki o pojemności 160 tys. m sześc. każdy, ma ruszyć w 2014 r. i pozwolić na sprowadzanie do Polski do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, z możliwością powiększenia tej zdolności do 7,5 mld m sześc. rocznie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dobiega końca przebudowa falochronu wschodniego w Świnoujściu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!