PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Do 2020 r. Polska musi zasypać infrastrukturalną przepaść

Autor: wnp.pl (TE)
17-05-2014 16:05 |  aktualizacja: 01-07-2014 11:52
Do 2020 r. Polska musi zasypać infrastrukturalną przepaść
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Przez ostatnie siedem lat Europa Centralna, a zwłaszcza Polska - jako największy beneficjent unijnych funduszy, znacząco odrobiła dystans, który dzielił ją do zachodnich gospodarek pod względem rozwoju infrastruktury transportowej. Do końca obecnego budżetu UE te różnice muszą stać się jeszcze mniej widoczne.

O inwestycjach transportowych mówiono podczas debaty "Infrastruktura w Europie Centralnej", która odbyła się w ramach szóstej edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Elżbieta Bieńkowska, wicepremier oraz szefowa resortu infrastruktury i rozwoju, podkreśliła, że infrastruktura transportowa to podstawa - bez niej nie ma mowy o innowacyjności i rozwoju biznesu.

Przypomniała także, że tuż przed przystąpieniem do Unii Europejskiej polska sieć dróg szybkiego ruchu miała 600 km. Ponad 10 lat później jest ona przeszło cztery razy dłuższa. Do tego trzeba też dodać tysiące kilometrów rozbudowanych i zmodernizowanych dróg lokalnych.

- Wykonano już ogromną ilość pracy, aby doprowadzić polską infrastrukturę do zachodnich standardów. Do 2020 r. Polska musi mieć kompletną sieć szybkich połączeń drogowych, zwłaszcza, że unijny budżet na lata 2014-2020 będzie ostatnim tak dużym dla nas zastrzykiem środków z UE - powiedziała Bieńkowska.

Dodała, że duże inwestycje infrastrukturalne napędzają rynek pracy i mają antykryzysowy wpływ na gospodarkę. Wicepremier podkreśliła, że w ramach wartego 27,5 mld euro Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na transeuropejską sieć transportową (TEN-T) ma trafić 18,5 mld euro.

To szczególnie istotne w kontekście rozwoju transgranicznych połączeń drogowych i kolejowych, przede wszystkim ze Słowacją i Czechami. Taką szansę daje też Program Łącząc Europę (CEF). Polska jest szczególnie zainteresowana dalszym rozwojem korytarza transportowego Bałtyk - Adriatyk.

Johannes Hahn, komisarz UE ds. polityki regionalnej, zaznaczył, że celem Wspólnoty jest zatarcie różnic w poziomie europejskiej infrastruktury transportowej, które powstały w wyniku politycznego podziału kontynentu pod II wojnie światowej.

- W poprzednich siedmiu latach UE dofinansowała inwestycje infrastrukturę transportową kwotą 82 mld euro, z czego połowa dotyczyła sieci TEN-T, co znacząco podniosło jej jakość i bezpieczeństwo - wskazał Hann.

Komisarz wskazał, że cel na obecny budżet UE uzupełnienie brakujących połączeń drogowych. Jednocześnie przypomniał, że sama infrastruktura nie przyniesie wzrostu gospodarczego Europie. Równie ważne jest inwestowanie w innowacje i rozwój przedsiębiorczości.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


34 493 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP