Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Demografia i metropolia kluczowe dla śląskiej mieszkaniówki

Autor: wnp.pl (TE)
12-02-2016 13:36
Demografia i metropolia kluczowe dla śląskiej mieszkaniówki
Fot. PTWP (andrzej Wawok)

Zatrzymanie negatywnych tendencji demograficznych, a także porzucenie indywidualnych ambicji poszczególnych miast konurbacji śląskiej na rzecz powołania wspólnej metropolii - to kluczowe czynniki, które w przyszłości mogą kształtować śląski rynek mieszkaniowy.

Takie wnioski płyną z panelu dyskusyjnego „Hossa wróciła, ale ma inne oblicze - prognozy rozwoju i trendy na rynku mieszkaniowym na Śląsku i w Polsce”, który odbył się w piątek podczas Housemarket Forum Silesia. To jedno wydarzeń trwającego w dniach 11-14 lutego 4 DESIGN DAYS w Katowicach.

Z danych przedstawionych przez Barbarę Bugaj, analityk ds. nieruchomości w firmie Cenatorium, średnie ceny transakcyjne w konurbacji śląskiej utrzymują się w ostatnim czasie na stałym poziomie, choć istnieją duże dysproporcje pomiędzy poszczególnymi miastami.

W stolicy regionu, czyli Katowicach, gdzie bezrobocie jest bardzo niskie (3,8 proc.) trzeba zapłacić średnio ok. 3956 zł za m kw. W Gliwicach jest to ok. 3105 zł za m kw., a w zmagającym się dużym bezrobociem (17,8 proc.) Bytomiu zaledwie 1913 zł za m kw.

Bugaj wskazała, że za rozwojem rynku mieszkaniowego w woj. śląskim przemawiają czynniki makroekonomiczne. Poziom bezrobocia jest niższy (8,2 proc.) niż średnia krajowa (9,8 proc.). Ponadto wyższy jest poziom wynagrodzeń - wynosi 4427 zł wobec 4164 zł dla średniej krajowej.

Niekorzystne są natomiast wskaźniki demograficzne. Dynamika odpływu mieszkańców z konurbacji i województwa należy do najwyższych w Polsce.

Wśród wątków poruszanych podczas dyskusji przewijała kwestia niespójnego i negatywnego wizerunku konurbacji śląskiej, a także temat słabej współpracy pomiędzy miastami wchodzącymi w jej skład.

Marcin Krupa, prezydent Katowic, zwrócił uwagę, że przy niższych cenach mieszkań w sąsiednich miastach, a także bardzo dobrej infrastrukturze komunikacyjnej, wiele osób wybiera mieszkania poza stolicą regionu.

Krupa dodał, że zatarcie sztucznych granic pomiędzy poszczególnymi miastami - dzięki trwającym już pracom nad powołaniem wspólnej metropolii - pozwoliłoby na lepszą współpracę i podział funkcji. Obecnie miasta konkurują ze sobą o wszelkiego typu nowe inwestycje.

Robert Jacek Moritz, prezes spółki Alta, wskazał, że największą bolączką regionu jest błąd marketingowy w postaci braku wspólnej marki.

Rozdrobnienie w nazewnictwie, m.in. na Śląsk, aglomerację śląską, konurbację śląską, czy wskazywanie tylko na same Katowice, sprawia, że potencjał regionu w postaci największego rynku wewnętrznego oraz największej urbanizacji nie jest należycie doceniany.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


61 918 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 300 933 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 638 ofert w bazie

2 762 279 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP