Deklaracja pomorskich władz i firm o współpracy przy budowie tunelu Dania - Niemcy

Deklaracja pomorskich władz i firm o współpracy przy budowie tunelu Dania - Niemcy
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Władze samorządowe oraz instytucje i firmy z woj. pomorskiego chcą, by na Pomorzu powstał zakład, w którym budowane byłyby elementy tunelu łączącego Danię i Niemcy. We wtorek w Gdańsku podpisano deklarację o współpracy w tej sprawie.

Parlamenty Danii i Niemiec zaaprobowały na razie fazę planowania tunelu samochodowo-kolejowego, natomiast nie wyraziły jeszcze zgody na jego budowę. Planuje się, że miałby on niespełna 18 km długości i 13,1 m wysokości. Rozpoczęcie budowy tunelu łączącego niemiecką wyspę Fehmarn z duńską wyspą Lolland planuje się na 2014 r.; do użytku obiekt ma być oddany w 2020 r. Koszty inwestycji, szacowane na 5,1 mld euro, ma pokryć Dania.

We wtorek podpisano deklarację o współpracy przy utworzeniu polskiej oferty na budowę zakładu produkującego elementy tunelu. Prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Teresa Kamińska powiedziała PAP, że przy produkcji prefabrykatów zatrudnienie znalazłoby ok. 3 tys. osób; skorzystałyby też huty, cementownie i producenci kruszyw. Oblicza się, że wartość kontraktów może przekroczyć 2 mld euro.

"Deklarujemy pomoc sygnatariuszy porozumienia we wszystkich aspektach, które zmierzać będą do lokalizacji w naszym regionie zakładu produkującego wielkogabarytowe elementy tunelu drogowo-kolejowego mającego połączyć Wyspy Duńskie z Niemcami" - czytamy w deklaracji. Podpisali ją przedstawiciele m.in.: Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Portu Północnego w Gdańsku, władz Gdańska i Gdyni, Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego i Agencji Rozwoju Pomorza. Prace wszystkich podmiotów koordynować będzie Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Strony deklaracji podkreśliły, że "działają nie tylko w interesie województwa pomorskiego, poszczególnych miast, ale - mając świadomość wagi i skali przedsięwzięcia - przede wszystkim w interesie Polski i całego społeczeństwa".

Kamińska wyjaśniła PAP, że do budowy tunelu potrzeba sto betonowo-stalowych elementów o długości 220 m każdy. Zaznaczyła, że "to nie jest oferta tylko dla Pomorza i firm pomorskich; jest to kontrakt, który uruchomiłby wiele firm w kraju, huty, cementownie".

Dodała, że oferta ma zostać złożona do końca kwietnia br. Wcześniej przedstawiciele władz i firm z Pomorskiego mają się spotkać z duńska firmą odpowiedzialną za budowę tunelu.

Zdaniem Kamińskiej najlepszą lokalizacją dla zakładu produkującego elementy tunelu byłoby zaplecze Portu Północnego w Gdańsku. Teren, na którym powstałyby urządzenia do produkcji prefabrykatów części tunelu, zostałby włączony do PSSE.

Jeden z sygnatariuszy porozumienia, prezes Stoczni Gdynia SA Patryk Michalak poinformował PAP, że jest kilkanaście potencjalnych lokalizacji zakładu - głównie w Niemczech i w Danii.

Ocenił, że atutem polskiej oferty "będzie możliwość zapewnienia określonego zaplecza kadrowego i niskie koszty pracy". Pracochłonność projektu liczona jest na 100 mln roboczogodzin. O przewadze polskiej oferty mogą decydować też niższe koszty energii, wykształcona baza dostawców i niższe koszty cementu.

Lolland i Fehmarn są już połączone mostami z lądem stałym. Leżąca między nimi cieśnina przerywa bezpośrednie połączenie drogowe między Kopenhagą a Hamburgiem.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!