PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Deklaracja pomorskich władz i firm o współpracy przy budowie tunelu Dania - Niemcy

Autor: PAP
08-03-2011 17:48

Władze samorządowe oraz instytucje i firmy z woj. pomorskiego chcą, by na Pomorzu powstał zakład, w którym budowane byłyby elementy tunelu łączącego Danię i Niemcy. We wtorek w Gdańsku podpisano deklarację o współpracy w tej sprawie.

Parlamenty Danii i Niemiec zaaprobowały na razie fazę planowania tunelu samochodowo-kolejowego, natomiast nie wyraziły jeszcze zgody na jego budowę. Planuje się, że miałby on niespełna 18 km długości i 13,1 m wysokości. Rozpoczęcie budowy tunelu łączącego niemiecką wyspę Fehmarn z duńską wyspą Lolland planuje się na 2014 r.; do użytku obiekt ma być oddany w 2020 r. Koszty inwestycji, szacowane na 5,1 mld euro, ma pokryć Dania.
We wtorek podpisano deklarację o współpracy przy utworzeniu polskiej oferty na budowę zakładu produkującego elementy tunelu. Prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Teresa Kamińska powiedziała PAP, że przy produkcji prefabrykatów zatrudnienie znalazłoby ok. 3 tys. osób; skorzystałyby też huty, cementownie i producenci kruszyw. Oblicza się, że wartość kontraktów może przekroczyć 2 mld euro.

"Deklarujemy pomoc sygnatariuszy porozumienia we wszystkich aspektach, które zmierzać będą do lokalizacji w naszym regionie zakładu produkującego wielkogabarytowe elementy tunelu drogowo-kolejowego mającego połączyć Wyspy Duńskie z Niemcami" - czytamy w deklaracji. Podpisali ją przedstawiciele m.in.: Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Portu Północnego w Gdańsku, władz Gdańska i Gdyni, Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego i Agencji Rozwoju Pomorza. Prace wszystkich podmiotów koordynować będzie Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Strony deklaracji podkreśliły, że "działają nie tylko w interesie województwa pomorskiego, poszczególnych miast, ale - mając świadomość wagi i skali przedsięwzięcia - przede wszystkim w interesie Polski i całego społeczeństwa".

Kamińska wyjaśniła PAP, że do budowy tunelu potrzeba sto betonowo-stalowych elementów o długości 220 m każdy. Zaznaczyła, że "to nie jest oferta tylko dla Pomorza i firm pomorskich; jest to kontrakt, który uruchomiłby wiele firm w kraju, huty, cementownie".

Dodała, że oferta ma zostać złożona do końca kwietnia br. Wcześniej przedstawiciele władz i firm z Pomorskiego mają się spotkać z duńska firmą odpowiedzialną za budowę tunelu.

Zdaniem Kamińskiej najlepszą lokalizacją dla zakładu produkującego elementy tunelu byłoby zaplecze Portu Północnego w Gdańsku. Teren, na którym powstałyby urządzenia do produkcji prefabrykatów części tunelu, zostałby włączony do PSSE.

Jeden z sygnatariuszy porozumienia, prezes Stoczni Gdynia SA Patryk Michalak poinformował PAP, że jest kilkanaście potencjalnych lokalizacji zakładu - głównie w Niemczech i w Danii.

Ocenił, że atutem polskiej oferty "będzie możliwość zapewnienia określonego zaplecza kadrowego i niskie koszty pracy". Pracochłonność projektu liczona jest na 100 mln roboczogodzin. O przewadze polskiej oferty mogą decydować też niższe koszty energii, wykształcona baza dostawców i niższe koszty cementu.

Lolland i Fehmarn są już połączone mostami z lądem stałym. Leżąca między nimi cieśnina przerywa bezpośrednie połączenie drogowe między Kopenhagą a Hamburgiem.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


34 493 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP