DCT rozpoczął w Gdańsku budowę drugiego nabrzeża terminalu kontenerowego. Dzięki inwestycji, która ma się zakończyć się w ciągu 19 miesięcy, zdolność przeładunkowa zwiększy się z 1,5 mln do 3 mln TEU - poinformowała w piątek rzecznik spółki Jadwiga Grabowska.
TEU (ang.twenty-foot equivalent unit) to jednostka pojemności używana w odniesieniu do statków, ale też i do portów.
"Zgodnie z planem, jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, prace budowlane powinny się zakończyć w ciągu 19 miesięcy. Oznacza to zakończenie inwestycji na przełomie sierpnia i września 2016 roku" - poinformowała PAP rzecznik DCT Gdańsk Grabowska.
Nowy terminal dla DCT Gdańsk zaprojektowała i będzie budować belgijska firma N.V. BESIX.
Jak podała Grabowska, DCT (Deepwater Container Terminal) jest największym i najszybciej rozwijającym się polskim terminalem kontenerowym oraz jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu.
Dzięki m.in. dobremu dostępowi ze strony morza zapewnionemu przez kanał podejściowy o głębokości 17 m oraz do 16,5 m wzdłuż nabrzeża i braku zalodzenia, DCT Gdańsk jest naturalnym hubem dla obrotu ładunków kontenerowych w Europie Środkowo-Wschodniej.
Pierwsza jednostka została przyjęta przez DCT Gdańsk w czerwcu 2007 r. W 2013 r. w DCT po raz pierwszy przeładowano ponad 1 mln TEU, dzięki czemu Gdańsk znalazł się w setce największych terminali kontenerowych świata.
Do końca grudnia 2014 r. w DCT Gdańsk przeładowano 1 mln 188 tys. TEU.
Właścicielem DCT jest spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii.