PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dawny szyb górniczy utrudnił budowę trasy średnicowej na Śląsku

Autor: PAP
26-09-2009 18:00

150-metrowy dawny szyb górniczy skomplikował budowę Drogowej Trasy Średnicowej w Zabrzu. Koszt zbadania i zabezpieczenia szybu, by mogła nad nim powstać droga, oszacowano na 3 mln zł. Inwestor deklaruje, że dodatkowe prace nie wpłyną na termin oddania trasy do użytku - najpóźniej w kwietniu 2011 r.

Problem pojawił się na budowie jednego z odcinków zachodniej części kluczowej arterii drogowej w aglomeracji katowickiej - Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ). Ekipy wykonawcy natrafiły w miejscu planowanej południowej jezdni trasy na resztki pokaźnego szybu - w obudowie ceglanej, o średnicy ok. 6 metrów.
Choć w chwili odkrycia, po zdjęciu przez koparki zakrywających go materiałów, szyb był drożny jedynie na osiem metrów, jego solidna konstrukcja wskazywała, że może być znacznie głębszy. Napotkanego szybu nie przewidywał ani projekt, ani współczesne mapy uwzględniające podobną infrastrukturę.

Dopiero na dawnych pruskich mapach górniczych - z przełomu XIX i XX w. - z archiwów m.in. zabrzańskiego Muzeum Górnictwa Węglowego, natrafiono na informacje o przypadkowym znalezisku. Okazało się też, że podobny, bliźniaczy szyb mieścił się w miejscu parkingu pobliskiego supermarketu - kilka lat temu zapadła się tam ziemia.

Na trasie przyszłej DTŚ znalazły się natomiast fundamenty dawnego szybu wydobywczego Schmieder (schmiede - kuźnia, dawniej też huta - PAP), uruchomionego prawdopodobnie w 1874 r. jako źródło węgla dla Huty Pokój (dawniej Friedenshuette) - istniejącej do dziś w jednej z dzielnic Rudy Śląskiej - Nowym Bytomiu.

Szyb wydrążono na części pola wydobywczego wydzierżawionej wówczas od zabrzańskiej kopalni Królowa Luiza. Według dawnych map, zgłębiono go do 160 metrów, już wcześniej - na głębokości ok. 107 metrów - dochodził do pokładu węgla Jerzy. Od 1895 r. węgiel z tego szybu transportowano do huty specjalnie zbudowaną kolejką linową.

Jak poinformowała PAP rzeczniczka spółki DTŚ SA (będącej inwestorem zastępczym inwestycji) Danuta Żak, gdy okazało się, że chodzi o dużą konstrukcję, szyb odgrodzono od reszty budowy, a sprawę powierzono specjalistom. Wcześniej jeszcze wojewódzki konserwator zabytków musiał zdecydować czy objąć szyb ochroną prawną - jako zabytek.

Ponieważ konserwator nie zdecydował się na to, rozpoczęto prace nad dokumentacją. Do prac, prócz ekspertów górniczych, dołączyli m.in. przedstawiciele DTŚ S.A. Badania szybu przeprowadzili naukowcy z Katedry Geotechniki Politechniki Śląskiej w Gliwicach oraz firmy Geocarbon.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 527 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 402 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP