PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

D. Blocher, Budimex: w 2011 r. będzie o 20-25 proc. mniej przetargów na drogi

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
18-10-2010 06:13
D. Blocher, Budimex: w 2011 r. będzie o 20-25 proc. mniej przetargów na drogi

W przyszłym roku nastąpi spadek liczby ogłaszanych przetargów o jakieś 20-25 proc., chociaż sama zrealizowana sprzedaż będzie największa - prognozuje dla portalu wnp.pl prezes Budimeksu, Dariusz Blocher.

Powoli kończą się największe kontrakty na budowę dróg i autostrad. Jakie perspektywy czekają ten sektor?
- To zależy od tego, jakie dofinansowanie GDDKiA pozyska na nowe projekty. Myślę, że w przyszłym roku nastąpi spadek liczby ogłaszanych przetargów o jakieś 20-25 proc., chociaż sama zrealizowana sprzedaż będzie największa. Do wybudowania pozostają jeszcze odcinki autostrady A1 i na wschodzie Polski A2 oraz parę dróg ekspresowych. Po roku 2012 spodziewałbym się jednak zdecydowanego spadku w segmencie autostrad i dróg ekspresowych. Za to pojawi się zdecydowanie więcej projektów na drogi krajowe, wojewódzkie i obwodnice miast. Niestety te będą miały o wiele mniejszą wartość, stąd spadek wartości inwestycji drogowych może sięgnąć nawet 50 proc.

Można spodziewać się poprawy rentowności w kontraktach drogowych?

- Myślę, że nie. Ceny zależą od wielu czynników, m.in. od konkurencji. Do tego kontrakty przygotowywane przez GDDKiA są technicznie coraz bardziej oszczędne, przez co znikają już możliwości optymalizacji projektów. Nasza rentowność w dużej mierze zależy od sytuacji rynkowej. Kontrakty są zazwyczaj 2-3 letnie. Jeżeli w tym czasie na rynku jest kryzys, to mamy szansę uzyskać lepsze ceny u podwykonawców i dostawców. W przeciwnym wypadku rentowność może spadać. My zarabiamy dziś na drogach miedzy 4 a 5 proc. Nie spodziewam się tutaj znaczących zmian. Możliwe, że zdarzą się kontrakty o lepszej rentowności, ale cieszyłbym się, gdyby udało się utrzymywać marże na obecnym poziomie.

Czy wojna cenowa o kontrakty drogowe, z jaką mieliśmy dotychczas do czynienia, może odbić się na jakości wykonywanych dróg i autostrad?

- Zawsze gdy brakuje pieniędzy dokładnie ogląda się każdą złotówkę. Teoretycznie więc wojna cenowa mogłaby mieć wpływ na jakość, ale GDDKiA oraz inne instytucje, które bardzo rozwinęły system nadzoru, na to nie pozwalają. Firmy, które zaryzykowały oferując bardzo niską cenę raczej poniosą stratę, niż obniżą jakość. W takiej sytuacji bardziej cierpi grupa podwykonawców i dostawców, która musi negocjować i zbijać ceny. Jakość nie zostanie obniżona, bo nadzór jest bardzo rygorystyczny.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 503 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP