PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czym zajmie się Stalexport po wygaśnięciu koncesji na A4?

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
07-12-2015 11:31
Czym zajmie się Stalexport po wygaśnięciu koncesji na A4?

Jak wskazał Emil Wąsacz, jeśli w przyszłości państwo dojdzie do wniosku, że kapitał prywatny będzie potrzebny do utrzymania stworzonej sieci szybkich dróg w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, to Stalexport będzie chciał z takiej możliwości skorzystać.

Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Obecnie - w obliczu polityki państwa, która pomija możliwość sięgnięcia po prywatny kapitał w dziedzinie infrastruktury drogowej - nie jesteśmy w stanie przedstawić akcjonariuszom alternatywy w postaci przeznaczenia wypracowanych zysków na inwestycje w inne drogowe projekty infrastrukturalne PPP, zamiast wypłaty dywidendy - powiedział portalowi wnp.pl Emil Wąsacz, prezes Stalexportu Autostrady.

61-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 Katowice - Kraków Stalexport Autostrada Małopolska - spółka zależna Stalexportu Autostrady - zarządza na podstawie zawartej w 1997 r. umowy koncesyjnej. Po jej wygaśnięciu - w 2027 r. - trasa zostanie przekazana państwu.
Zobacz też: Stalexport inwestuje na A4 i nie myśli o podniesieniu opłat

- O losie spółki w perspektywie wygaśnięcia koncesji na A4 zadecydują akcjonariusze. Jeśli będą perspektywy zainwestowania w rozwój, który przyniesie satysfakcjonujący zwrot, będzie to godne rozważenia - wskazał Wąsacz.

- W przeciwnym wypadku pozostanie zrealizować zysk z dotychczasowej działalności w postaci dywidendy, której możliwość wypłacenia pojawi się w najbliższych latach, przy dalszym dobrym funkcjonowaniu projektu - podkreślił.

Zdaniem Wąsacza, państwo niesłusznie wykazuje aktywność w dziedzinach, w których jest słabe, a jest nieobecne tam, gdzie nie da się go zastąpić, czyli np. w strategii budowy dróg.

- Planowanie strategiczne w tym względzie w Polsce jest dramatyczne, chyba jedno z najsłabszych na świecie. Po kilkudziesięciu latach budowy autostrad Warszawa, stolica i główny ośrodek gospodarczy kraju, ma tylko jedno połączenie z autostradą - stwierdził prezes.

- Domkniętej sieci obwodnic, poza Warszawą, nie mają takie miasta jak Łódź czy Kraków. To powoli się zmienia, ale te inwestycje powinny były już zostać zrealizowane dawno temu i to w pierwszej kolejności - dodał.

Jak wskazał prezes, jeśli w przyszłości państwo dojdzie do wniosku, że kapitał prywatny będzie potrzebny do utrzymania stworzonej sieci szybkich dróg w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, to Stalexport będzie chciał z takiej możliwości skorzystać.

- Nie wykluczamy też, że nasza spółka VIA4, która specjalizuje się w pracach utrzymaniowych na A4, może być zainteresowana ogłaszanymi przez GDDKiA przetargami na utrzymanie wybranych odcinków dróg - powiedział Wąsacz.

Polityka głównego akcjonariusza Stalexportu (włoska grupa Atlantia) jest ukierunkowana na infrastrukturę drogową, ale również i lotniskową. Wąsacz przyznał, że spółka przygląda się rynkowi lotniczemu w Polsce, a także możliwościom jego rozwoju.

- Co prawda obecnie mówi się o tym, że potencjał infrastruktury lotniskowej przewyższa potrzeby na ten moment, ale trzeba brać pod uwagę, iż transport lotniczy w Polsce jest wciąż słabo wykorzystywany na tle Zachodu - wskazał prezes.

- Z czasem pojawią się potrzeby dalszego rozwoju, modernizacji i rozbudowy portów lotniczych, do czego może być potrzebny kapitał prywatny - podsumował.

Zobacz też: Emil Wąsacz: drogi trzeba budować za prywatne pieniądze

Tomasz Elżbieciak




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP