PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czym zajmą się budowlańcy, gdy skończą drogi i autostrady?

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
12-02-2012 14:24
Czym zajmą się budowlańcy, gdy skończą drogi i autostrady?
fot. Andrzej Wawok

Rok 2012 będzie najpewniej ostatnim, w którym sprzedaż spółek budowlanych zanotuje wysoką dynamikę wzrostu. Branża szuka pomysłów, które pozwolą jej przeczekać trudny okres do 2015 r., gdy rozpocznie kolejny wysyp inwestycji drogowych, finansowanych ze środków unijnych.

Na pytania dotyczące przyszłości branży próbowali odpowiedzieć uczestnicy debaty poświęconej budownictwu, która odbyła się podczas Forum Zmieniamy Polski Przemysł. Prezes Budimeksu, Dariusz Blocher, poinformował, że spółka nie odczuwa jeszcze w swoich przychodach nadchodzącego spowolnienia w sektorze drogowym.
- W 2011 r. ok. 60 proc. obrotów mieliśmy z drogownictwa. To mniej więcej odzwierciedla udział infrastruktury w całej zeszłorocznej produkcji budowlano-montażowej, której wartość wyniosła ok. 107 mld zł, z czego ok. 60 mld zł był wart rynek infrastruktury. Natomiast dosyć marnie przedstawiają się prognozy na przyszłość. Obecne portfele zleceń spółek budowlanych wyglądają bardzo dobrze, ale do końca tego roku zostaną zrealizowane - wskazał Blocher.

Powodem jest brak nowych przetargów drogowych ogłaszanych przez GDDKiA. Tymczasem Dyrekcja odpowiada za 60 proc. rynku drogowego. Blocher przypomniał, że w 2009 r. ogłoszono postępowania o wartości 38 mld zł. W 2010 r. było to 30 mld zł, a w 2011 r. już 17 mld zł. Tymczasem realne prognozy na 2012 r. przewidują ogłoszenie nowych przetargów o wartości ok. 6 mld zł.

- Nawet jeżeli uda się przesunąć 4 mld zł z kolei na drogi, to ten rynek będzie bardzo skąpy. Lata 2013-2014 będą trudne dla branży. Ważne, żeby tego czasu nie zmarnować i ogłaszać przetargi przynajmniej na projektowanie nowych inwestycji. W długiej perspektywie jestem optymistą i spodziewam się, że Polska dostanie w kolejnym budżecie unijnym podobne pieniądze jak w latach 2007-2013 - ocenił Blocher.

Zaznaczył jednak, że do tego czasu na pewno nie obędzie się bez redukcji zatrudnienia w branży, gdyż inne sektory budownictwa nie zbilansują spowolnienia w drogownictwie. - Branża zatrudnia 155 tys. pracowników w sektorze drogowym. Na pewno nastąpi dwucyfrowy spadek - powiedział Blocher.

Blisko 40 proc. inwestycji drogowych jest finansowana ze środków samorządowych. Wiceprezes Mostostalu Zabrze, którego spółki realizują wiele zleceń drogowych dla samorządów, zaznaczył, że również w tym segmencie rynku jest coraz mniej zleceń. To natomiast przekłada się coraz bardziej na spadek rentowności kontraktów drogowych. Dlatego Mostostal Zabrze zastanawia się nad dalszym kształtem zaangażowania w budownictwo drogowe, które obecnie odpowiada za 20 proc. przychodów grupy.

NA GIEŁDZIE

Polimex-Mostostal SA [PXM]

kurs:

6.74 PLN -0.04 (-0.59%)

Notowania | Analiza techniczna


BUDIMEX SA [BDX]

kurs:

243.00 PLN -4.15 (-1.68%)

Notowania | Analiza techniczna





SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 704 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP