Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy zabraknie kruszyw do budowy dróg i autostrad?

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
01-04-2011 05:16
Czy zabraknie kruszyw do budowy dróg i autostrad?

W ostatnich miesiącach pojawiały się sygnały, że w 2011 r. - rekordowym pod względem prowadzonych inwestycji drogowych i autostradowych - mogą pojawić się problemy z zapewnieniem wystarczających dostaw kruszywa na place budów. Przedstawiciele firm budowlanych, towarowych przewoźników kolejowych i producentów kruszyw, z którymi rozmawiał portal wnp.pl, nie są w tej kwestii jednomyślni.

Formułowane wcześniej obawy dotyczyły przede wszystkim możliwości transportu kruszyw koleją. Wskazywano, że przewoźnicy nie dysponują odpowiednią liczbą wagonów, a dostępna infrastruktura kolejowa może okazać się niewystarczająca, żeby obsłużyć tak dużą ilość realizowanych inwestycji.
Zdaniem prezesa Dolnośląskich Surowców Skalnych, Jana Łuczaka, może to przełożyć się na opóźnienia w budowie dróg i autostrad.

- Niektórzy, świadomi tego zagrożenia wykonawcy już teraz gromadzą zapasy kruszywa, aby zabezpieczyć się przed taką sytuacją. Z drugiej strony, to właśnie transport kolejowy, nawet jeśli czasami zawodny, jest jedynym rozwiązaniem dla producentów kruszywa, którego 50 proc. ceny stanowią koszty transportu - wskazał Łuczak.

Rzecznik prasowy Budimeksu, Krzysztof Kozioł, zaznaczył, że problemy z dowozem kruszyw wkrótce mogą się pojawić na budowach dróg.

- Wystarczy sobie wyobrazić, że do realizacji jednego z naszych kontraktów - odcinka autostrady A4 Jarosław-Radymno o długości 25 km - potrzebujemy przetransportować 940 tys. ton kruszyw. Do ich przewozu trzeba użyć 23,5 tys. wagonów o ładowności 40 ton, co daje ok. 575 składów pociągów. Gdyby wszystkie te pociągi ustawić jeden za drugim, to utworzyłyby łańcuch o długości ponad 280 km - wyliczył Kozioł.

Prezes Polimeksu-Mostostalu, Konrad Jaskóła, podkreślił, że problemy związane kolejowymi dostawami kruszyw zazwyczaj pojawiają się w szczycie sezonu budowlanego, czyli od lipca do października.

- W ubiegłym roku kłopoty zaczęły się w szczycie sezonu i trwają częściowo do dziś. Od września ubiegłego roku kopalniom kruszyw, z którymi współpracujemy, podstawiano tylko ok. 30 proc. zamówionych składów pociągów. Z tych 30 proc. PKP Cargo wskazywało tylko wybrane stacje, do których składy miały dotrzeć powiedział Jaskóła.

- Od stycznia tego roku podstawia się ok. 50 proc. zamówionych składów. W trakcie prowadzonych rozmów otrzymujemy sygnały od przewoźników oraz producentów kruszyw o możliwych problemach logistycznych mogących wystąpić również w obecnym sezonie budowlanym - dodał.

Jaskóła zaznaczył, że podobna sytuacja występuje w transporcie drogowym, gdzie podstawowym utrudnieniem jest zły stan techniczny oraz remonty istniejących dróg. W takiej sytuacji koniecznością staje się planowanie dostaw z co najmniej rocznym wyprzedzeniem oraz magazynowanie kruszyw, co skutkuje dodatkowymi kosztami.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP