Czy uczelnie dobrze kształcą przyszłych inżynierów budownictwa?

Czy uczelnie dobrze kształcą przyszłych inżynierów budownictwa?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Z inicjatywy Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa osoby przystępujące w 2010 r. do egzaminów na uprawnienia budowlane poproszone zostały o wypełnienie ankiety dotyczącej programów nauczania na polskich uczelniach technicznych. W pierwszym etapie badania wzięło udział 1670 respondentów z 16 województw.

Większość badanych przyznała, że zdobyte wykształcenie pomogło im w karierze zawodowej. Dobrą ocenę dostały także programy oraz wiedza zdobyta podczas studiów, które zdaniem wiekszości pytanych dobrze ich przygotowały do wykonywanego zawodu i pomagają w samodzielnym rozwiązywaniu problemów.

Wskazano też na szereg niedoskonałości w procesie nauczania. Prawie połowa ankietowanych (45%) stwierdza, że realizowany program nie zawiera wszystkich treści koniecznych do pracy w zawodzie. Obszary, w których zauważają największe braki to: znajomość rynku pracy, zagadnienia właściwe dla kadry kierowniczej, znajomość języków obcych oraz wiedza praktyczna.

Na zły dobór przedmiotów i ich treści realizowanych w trakcie studiów wskazało 3/4 badanych, zaś 85% z nich uważa, że było zbyt dużo treści ogólnych. Co czwarty badany deklaruje, że potrzebował większej swobody w wyborze przedmiotów, a wśród tych, którzy w ogóle mieli taką możliwość 70% twierdzi, że mogłoby być ich więcej dla poszerzenia wiedzy specjalistycznej. Badani sugerują zwiększenie nacisku na poszerzanie wiedzy praktycznej. Dla większości (72%) praktyczne doświadczenia zawodowe studenta powinno być istotnym elementem studiów technicznych. Pomimo dość niskich ocen związanych z programem nauczania, to 88% badanych wybrałoby ukończoną uczelnię jeszcze raz gdyby ponownie rozpoczynało studia.

Z odpowiedzi na bardziej szczegółowe pytania o programy nauczania wynika, że na uczelniach jest nieodpowiedni wymiar zajęć (21%) i nieodpowiednia ich forma (21%), przekazywana jest przestarzała wiedza (20%).

Co piąty respondent (22%) uważa, że treść i dobór przedmiotów realizowanych w trakcie studiów był prawidłowy i wyczerpujący. Pozostali badani wskazują na pewne braki dotyczące tego obszaru – większość badanych (64%) uważa, że było zbyt dużo treści ogólnych. W grupie osób, którym nie odpowiadały treści i przedmioty realizowane w trakcie nauczania, 28% potrzebuje większej swobody wyboru. Jedynie, co dziesiąty badany (9%) uważa, że nie potrafiłby samodzielnie dokonać wyboru.

Niskie oceny aspektu związanego z praktykami zawodowymi przekładają się na opinie badanych o ważności doświadczenia zawodowego. Spośród wszystkich badanych 72% uważa, że jest to istotny element w toku nauczania na studiach technicznych.

Na podstawie wypełnionych ankiet został stworzony ranking uczelni. Podstawą dokonywanych porównań pomiędzy poszczególnymi uczelniami a ogółem jest indeks. Indeks został stworzony w oparciu o wybrane pytania, na które badani udzielali odpowiedzi na skali.
- Czy wykształcenie zdobyte na uczelni pomogło Pani/Panu w uzyskaniu zatrudnienia?
- Czy program nauczania realizowany podczas kształcenia na studiach przygotował Panią/Pana do wykonywanego zawodu?
- Czy wiedza zdobyta w trakcie studiów umożliwia Pani/Panu samodzielne rozwiązywanie problemów zawodowych?
- Czy program Pani/Pana zdaniem zawierał wszystkie treści konieczne do podjęcia pracy w wyuczonym zawodzie?
- Proszę ocenić na skali 2-5, na ile program nauczania na uczelni przygotował Panią/Pana do podjęcia pracy zawodowej pod względem (…) , gdzie 2 oznacza, że nie przygotował, a 5 że przygotował.

Za pozytywną lub najwyższą ocenę przyznawano 3 punkty. Za negatywną lub najniższą 0 punktów (odpowiednio 2 i 1 punkt za oceny pośrednie). Maksymalna liczba punktów wynosi 39 - dla ułatwienia przyjęto tę liczbę jako "100" i wtedy stosunek punktów uzyskanych do maksymalnej liczby pokazuje punkty dla danego respondenta lub uczelni. Biorąc pod uwagę maksymalną liczbę punktów możliwych do uzyskania, ogólny łączny indeks dla wszystkich uczelni wynosi 57 punktów (na 100 możliwych). Biorąc pod uwagę maksymalną liczbę punktów możliwych do uzyskania ogólny łączny indeks dla wszystkich uczelni wynosi 57 punktów (na 100 możliwych). Najlepszy uzyskany wynik to 87, a najgorszy 31 punktów (ze względu na mała liczbe respondentów z danej uczelni, nie wzystkie zostały uwzględnione w rankingu).

Szkoła Główna Gospopdarstwa Wiejskiego - 48% badanych wybrałoby tę uczelnię jeszcze raz gdyby ponownie rozpoczynało studia, według 43% badanych program nauczanie nie zawierał wszystkich treści potrzebnych do podjęcia pracy w wyuczonym zawodzie - index 61.
Wojskowa Akademia Techniczna - odpowiednio 74%, 37% - index 61.
Akademia Górniczo - Hutnicza - 60%, 56% - index 60
Politechnika Gdańska - 75%, 46% - index 59
Politechnika Wrocławska - 69%, 48% - index 59
Politechnika Lubelska - 50%, 31% - index 59.
Politechnika Warszawska - 65%, 43% - index 59
Politechnika Rzeszowska - 57%, 37% - index 59
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie (do 1999r. Akademia Rolniczo-Techniczna)- 52%, 48% - index 59
Politechnika Świętokrzyska - 56%, 49% - index 58
Politechnika Koszalińska - 46%, 46% - index 57
Politechnika Częstochowska - 37%, 39% - index 57
Uniwersyte Zielonogórski (do 2001r. Politechnika Zielonogórska) - 37%, 42% - index 56
Politechnika Śląska - 64%, 42% - index 56
Politechnika Poznańska - 67%, 50% - index 56
Politechnika Krakowska - 58%, 49% - index 56
Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy (do 2006r. Akademia Techniczno-Rolnicza) - 39%, 55% - index 54
Politechnika Łódzka - 36%, 51% - index 53
Politechnika Opolska - 41%, 64% - index 53
Politechnika Białostocka - 47%, 54% - index 52
Politechnika Szczecińska - 44%. 62% - index 49

Najczęstsze wskazazania co do programu nauczania to: Zdobycie większego doświadczenia, które przydałoby się w pracy zawodowej, Praktyczne zastosowanie wiedzy teoretycznej, Więcej praktyk w czasie studiów. Szerszy zakres wiedzy praktycznej, Zagadnienia związane z prawem budowlanym. Generalnie uczelnie słabo, a nawet bardzo słabo, wypadły także w kontekście nauki języków obcych i umiejętności potrzebnych kadrze kierowniczej. Teraz zobaczymy, co z tymi wynikami (cały raport dostepny jest na stronie internetowej Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa).

Pomimo dość niskich ocen związanych z programem nauczania 88% badanych wybrałoby ukończoną uczelnię jeszcze raz, gdyby ponownie rozpoczynało studia. Skłonność do ponownego wyboru uczelni co prawda rośnie wraz z zadowoleniem z poszczególnych aspektów nauczania, ale nie jest to silna zależność. Nawet w przypadku tak istotnego wskaźnika zadowolenia z uczelni, jak „ocena treści - jakie zawierał program - i ich przydatności do podjęcia pracy w wyuczonym zawodzie” 51% niezadowolonych z tego aspektu deklaruje, że powtórnie wybraliby uczelnię. Przyczyną takich deklaracji może być m.in. sentyment do czasów studenckich, sytuacja finansowa (brak możliwości wyjazdu daleko od miejsca zamieszkania), brak informacji o sytuacji na innych uczelniach. Podczas egzaminów w rundzie jesiennej dokładniej będzie sprawdzane, od czego zależy pozytywna ogólna opinia o uczelni oprócz oceny programu nauczania.

Przeprowadzone badanie jest chyba sygnałem, że Polska Izba Inżynierów Budownictwa zamierza podjąć inicjatywę zmian w programach wyższych uczelni technicznych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czy uczelnie dobrze kształcą przyszłych inżynierów budownictwa?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!