PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy uczelnie dobrze kształcą przyszłych inżynierów budownictwa?

Autor: MuratorPlus
02-08-2011 09:03

Z inicjatywy Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa osoby przystępujące w 2010 r. do egzaminów na uprawnienia budowlane poproszone zostały o wypełnienie ankiety dotyczącej programów nauczania na polskich uczelniach technicznych. W pierwszym etapie badania wzięło udział 1670 respondentów z 16 województw.

Większość badanych przyznała, że zdobyte wykształcenie pomogło im w karierze zawodowej. Dobrą ocenę dostały także programy oraz wiedza zdobyta podczas studiów, które zdaniem wiekszości pytanych dobrze ich przygotowały do wykonywanego zawodu i pomagają w samodzielnym rozwiązywaniu problemów.
Wskazano też na szereg niedoskonałości w procesie nauczania. Prawie połowa ankietowanych (45%) stwierdza, że realizowany program nie zawiera wszystkich treści koniecznych do pracy w zawodzie. Obszary, w których zauważają największe braki to: znajomość rynku pracy, zagadnienia właściwe dla kadry kierowniczej, znajomość języków obcych oraz wiedza praktyczna.

Na zły dobór przedmiotów i ich treści realizowanych w trakcie studiów wskazało 3/4 badanych, zaś 85% z nich uważa, że było zbyt dużo treści ogólnych. Co czwarty badany deklaruje, że potrzebował większej swobody w wyborze przedmiotów, a wśród tych, którzy w ogóle mieli taką możliwość 70% twierdzi, że mogłoby być ich więcej dla poszerzenia wiedzy specjalistycznej. Badani sugerują zwiększenie nacisku na poszerzanie wiedzy praktycznej. Dla większości (72%) praktyczne doświadczenia zawodowe studenta powinno być istotnym elementem studiów technicznych. Pomimo dość niskich ocen związanych z programem nauczania, to 88% badanych wybrałoby ukończoną uczelnię jeszcze raz gdyby ponownie rozpoczynało studia.

Z odpowiedzi na bardziej szczegółowe pytania o programy nauczania wynika, że na uczelniach jest nieodpowiedni wymiar zajęć (21%) i nieodpowiednia ich forma (21%), przekazywana jest przestarzała wiedza (20%).

Co piąty respondent (22%) uważa, że treść i dobór przedmiotów realizowanych w trakcie studiów był prawidłowy i wyczerpujący. Pozostali badani wskazują na pewne braki dotyczące tego obszaru – większość badanych (64%) uważa, że było zbyt dużo treści ogólnych. W grupie osób, którym nie odpowiadały treści i przedmioty realizowane w trakcie nauczania, 28% potrzebuje większej swobody wyboru. Jedynie, co dziesiąty badany (9%) uważa, że nie potrafiłby samodzielnie dokonać wyboru.

Niskie oceny aspektu związanego z praktykami zawodowymi przekładają się na opinie badanych o ważności doświadczenia zawodowego. Spośród wszystkich badanych 72% uważa, że jest to istotny element w toku nauczania na studiach technicznych.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 152 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP