Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy mosty z prefabrykatów to nowość?

Autor: Michalina Chołuj
19-01-2016 10:14

Stały rozwój światowej infrastruktury drogowej sprawia, że oczekiwania wobec powstawania nowych dróg i mostów rosną. Budowa powinna być jak najłatwiejsza, precyzyjna, sprawna ale także szybka. Rozwiązaniem, które wydaje się zdobywać coraz większą popularność jest korzystanie z prefabrykatów. Stosowanie tej metody budowy może zminimalizować zakłócenia ruchu, zwiększyć bezpieczeństwo strefy pracy, zmniejszyć negatywy wpływ na środowisko.

Wzorce do dzisiaj stosowanych systemów zaczęły powstawać już około 60 lat temu. Teraz jednak, tego typu mosty są mocniejsze, dłuższe, szersze oraz zdecydowanie bardziej wytrzymałe. Pierwsze prawdziwie modułowe systemy prefabrykowanych mostów zostały opracowane w 1930 roku na potrzeby brytyjskich wojskowych, służyły m.in. do szybkich zmian pozycji, w sytuacjach gdy mosty stałe były zniszczone przez działania wojenne i nieprzejezdne. Zostały opatentowane przez A.M. Hamiltona w 1935 roku. Ich głównymi elementami składowymi były płaskie kratownice ustawiane po bokach, wzdłuż osi mostu. Pomiędzy nimi montowano belki poprzeczne, które stanowiły szkielet dla pomostu. Najczęściej był on układany w formie dodatkowych podłużnych belek i uzupełniających płyt. Dzisiaj znany jest jako system Callendera-Hamiltona.
Kolejny projekt prefabrykowanych mostów powstał dwie dekady później jako alternatywa dla prezentujących się coraz gorzej mostów drewnianych. W systemach tych stosowano płytowe prefabrykowane dźwigary stalowe albo pełnowymiarowe długie elementy kratowe ze stalowym pomostem umieszczanym ponad nimi.

Następnym , bardzo ważnym rozdziałem w historii prefabrykowanych mostów było opracowanie przez brytyjskiego wojskowego inżyniera D. Baileya W1940 roku konstrukcji-i- kony. Most ten był nieco podobny do swojego poprzednika (Callendera-Hamiltona), został jednak zdecydowanie ulepszony i opatentowany w 1943 roku. Co ciekawe, miał bardzo duży wpływ na przebieg II wojny światowej, brytyjski dowódca Bernard Law Montgomery stwierdził, że „Mosty Baileya miały ogromny wkład w zakończenie II wojny Światowej, jeśli chodzi o moje operacje (...), nigdy nie mógłbym utrzymać szybkości i tempa walk bez dużych dostaw tych mostów." Do dziś pozostaje wzorcem dla modułowych konstrukcji składanych, jest również nadal używany przez amerykańską armię oraz sprzedawany departamentom transportu danych stanów jako tymczasowa struktura, wykorzystywana podczas budowy lub odnowy danego mostu lub na wypadek sytuacji awaryjnych, (zdj. i) (zdj. 2)

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 400 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP